Správný význam barev kontrolek LED diod, červená/zelená/bílá

Dobrý den,
rád bych se zdejších borců zeptal na jejich názor ohledně barev kontrolních světýlek. Již dlouho mě tato otázka zajímá, ale až teď jsem se dostal k tomu, že o tom něco najdu (nic relevantního jsem ale nenašel), protože právě chci něco zkonstruovat a říkám si, jakou LEDku tam dát.

Našel jsem, že významy mohou být následující:
Zelená LED - vše OK, zařízení je zapnuto / nebo / není pod proudem a je to tedy OK
Červená LED - Výstraha - zařízení je pod napětím / nebo / zařízení nefunguje, pokazilo se

Jinak řečeno, jednotlivé významy barev se navzájem vylučují.

Znáte klasické zapojení kontrolky LED na 230V? Stačí dát do série usměrňovací diodu (například 1N4148), rezistor (47k nebo vyšší, pokud se zahřívá) a nízkopříkonovou LED (2mA) a LEDka se na síťovém napětí krásně rozsvítí. Na chatě u tchýně jsem kvůli jednomu spotřebiči, který je nutné pravidelně vytahovat ze zásuvky, nainstaloval vedle sebe zásuvku a klasický vypínač. Problém je, že si tchýně nepamatuje, ve které poloze je vypnuto. Rád bych proto do zásuvky vyvrtal malou dírku, kterou prostrčím LEDku. Pokud bude zásuvka pod napětím (spínač bude zapnutý), tak bude LEDka svítit. Jakou barvu ale zvolit? Zelená - zařízení je zapnuto, nebo červená - zařízení je pod proudem?

Jinak si rád poslechnu i informace o významu barev v jiných případech, než je můj případ se zásuvkou.

Děkuji, děkuji, děkuji!

Kde jsou ty doby, kdy existovaly jen červené LED, že… :smiley: Můj názor, tedy tak, jak bych to používal já a jak si myslím, že by to zhruba mohlo být obvyklé:

Zelená - OK; běží
Červená - zastaveno, neběží; standby; když bliká - chyba
Oranžová/žlutá - systém běží, ale vyžaduje zvýšenou pozornost/kontrolu; když bliká - varování; chyba

Další barvy už nejsou tak jednoznačně zažité, významy co jsem popsal se zažily už v době, kdy ještě jiné barvy LED diod než ty tři nebyly k mání. Takže co se týče třeba modré, běžně je k vidění jako indikace STBY i jako provozního stavu (i jiných stavů), význam si zatím neustálila.

Jinak další významy barev bys zjistil, pokud bys někde našel popis průmyslových stavových majáků, které jsou např. na osazovacích stolech a dalších zařízeních. Záleží, v jakých souvislostech to pak použiješ (popisuju obecně, tvůj případ se zásuvkou neuvažuju. Já bych si do ní “narval” zelenou, že elektrika kope, snad ví každý. Červená ale taky nebude vyloženě špatná, spíš jde o to, aby babička věděla, že když to svítí, tak tam ten proud je. Pokud se ale v okolí vyskytují, byť jen občas, děti, tak bych tam ale nedával žádnou, ono by je to světýlko mohlo zajímat).

Právě jsi mi vysvětlil jednu barvenou záhada, aniž bys to udělal úmyslně. Vždy jsem si říkal, proč na síťových adaptérech (klasické krabičky s transformátorem do zásuvky , kterými se napájí všechno možné) je červená LED dioda. Vždy jsem si říkal, že by tam měla být zelená. To, že kdysi existovali pouze červené, mě nedošlo. A tím to asi bude, že se do adaptéru prostě dávají klasicky červené, protože se tam dávali odjakživa, případně se tam dávají jako náhrada červené doutnavky, která v historických časech nahrazovala dnšení LEDku.

Děkuji za radu se zelenou ledkou do zásuvky, dám tedy zelenou, stejně jsem jí tam chtěl dát (působí mi tam logičtěji zelená). Pěkně jí namířím dolů, ať neoslňuje a bude to super. Děti tam naštěstí nejsou :wink:.

Jinak dodám, že modrá se používá pro bluetooth případně pro indikaci zapnutého bezdrátového zařízení pro datovou komunikaci (Wi-Fi, WiMAX, či jakákoliv jiná wireless).

Díky P.O.

Co se týče barev, existuje na to norma. Číslo z hlavy nevím. Přiřazení barev je zhruba následující:

Zelená a bílá = stav zapnutí, zařízení je v provozu, funke běží atd.
Žlutá, okrová či jantarová = signalizace mezních stavů, překročení provozních podmínek např. zvýšení teploty
Čerevná = sinalizace poruchy

Většina výrobců to nedodržuje. Takže pro signalizaci zásuvky určitě zelenou nebo bílou s doplňujícím nápisem třeba “zapnuto”.
Jiná norma říká, že u takovýchto vypínačů musí být jendoznačně uvedeno v které poloze je zapnuto a v které vypnuto. Označuje se zpravidla 0 a 1.

A ještě k zapojení LEDky. Určitě ne tak, jak píšeš. 1N4148 má závěrné napětí je 75V a LED cca 5V, takže po připojení do sítě bude kaput. Diodu 1N4148 zapoj antiparaleně k LEDce a k ním sériově odpor 230V/0,002A = 115kohmů. Nejlépe 2 x 56k v sérii.

Připojení LED na 230V se řeší např. zde. Samozřejmě měl by ses do toho pouštět, jen pokud jsi odborník a víš, co děláš, protože se pracuje přímo se síťovým napětím. Při zkoušení na stole radši použij oddělovací transformátor. Za škody na zdraví i majetku si ručíš sám, tak opatrně.

Děkuji za informace o barvách Techniku.

Děkuji za odkaz, ale zapojení s kondenzátory je pro jednu 2 mA LED naprosto zbytečné. Tady stačí rezistory a diody. Je možné jimi (diodou a rezistorem) nahradit nožičky LED, takže zapojení je miniaturní a vleze se všude.

Antiparalelní znamená paralelně s otočením o 90° (anoda usměrňovací diody na katodu LED a naopak), že ano? Zapojit je to takto samozřejmě taky možné. Díky.

Hlavně jsem ale překvapen tím, že by se neměla používat 1N4148. S tím napětím to samozřejmě říkáš správně, ale jak je možné, že LEDku na 230VAC mám už roky zapojenou právě s 1N4148. A svítí téměř pořád. Na jednu nožičku LED diody mám připájenou usměrňovací diodu 1N4148 ve stejném směru jako je LED (katoda 1N4148 na anodu LED) a na druhé nožičce je rezistor 47k. LED je zelená a klasická 5mm, 2mA. A jak říkám, funguje to tak už dlouho a žádná ze součástek se nezahřívá (udržují si pokojovou teplotu).
2mA_LED_on_230V.jpg

Jen máš kliku :wink: Ta dioda dostává totiž v závěrnym směru kolem 315V.
Záleží taky na výrobci, někdo ji dělá na 75V, někdo i na 150V. Jeěště jsem ji ovšem neviděl na 300 :slight_smile:

Velkou roli tam hraje ten odpor 47k, který brání lavinovému nárůstu proudu v závěrném směru. Pokud by dioda byla napájena z tvrdého zdroje, určitě by odešla. Paradoxně může odejít i odpor, neboť maximální napětí bývá u miniatůrních odporů do 500V.
S těmi LEDkami je to kříž. Měl jsem teslácké zelené a ty svítily velmi slabě v závěrném směru a nic se jim nestalo. U modrých, bílých a zelených(pure green) bych toto zapojení nepoužil. Jsou velmi citlivé na statické náboje a je třeba také pamatovat na to, že při vypínání spotřebičů v stíti mohou vznikat kV špičky!

Myslim, ze ak by ta 1N4148 bola zapojena antiparalelne k tej LED, tak to bude celkom koser. V jednej polvlne svieti LED, zaroven zamedzuje stupnutiu U na 1N4148 nad katalogovu hodnotu. V druhej polvlne ide prud cez 1N4148 a ta brani aby bol na LED nepriperane vysoke U.
Podla tej schemy je tam ta dioda 1N4148 v serii s LED fakticky zbytocna.

Akurat ten odpor by mal byt bud vysoky, alebo dostatocne vykonovo dimenzovany. Moje skusenosti su s 47k/2W, ze je tento odpor po dvoch rokoch nacernaly.

a tie odpory by som dal dva polovicnej hodnoty pac su dost aj napetovo namahane…

Košér to možná bude, ale jak už jsem psal, výhoda mého zapojení je v tom, že LEDce ustřihnu nožičky a nahradím je součástkami (diodou a rezistorem). Již to mám vyzkoušené, celé zapojení je krásně miniaturní. Než zapojovat diodu paralelně, tak místo ní raději zapojím 1N4007 (1000V/1A), které jsem právě našel v šuplíku :wink:.

Mám tam klasická metalizovaný rezistor 0,6W z GM electronic. Proč tam dávat 2W rezistor? Vždyť ten 0,6W mrňous vůbec nehřeje.

O napěťovém namáhání rezistorů slyším poprvé. Nikdy by mě nenapadlo tam dát dva rezistory, když jeden samostatný vůbec nehřeje. Můžete mi, prosím, vysvětlit něco k tomu napěťovému namáhání?

Každá součístka má nejvyšší povolené napětí. To platí i u odporu. Nejde jen o výkonovou ztrátu (a tedy přehřívání), ale taky o izolační schopnosti součástky. I ten odpor se třeba při 1kV prorazí, stejně jako dioda. A jako u diody, tak ani u odporu nebude(nemusí být) ten průraz dusledkem přehřátí.
tme.eu/html/CZ/ulikove-rezis … pelny.html

Ale to seriove zapojenie nema absolutne ziadny zmysel. To tam tu diodu prakticky nemusis ani davat, lebo v zavernom smere sa vzhladom na prekrocenie napati na PN prechodoch zacnu obe diody otvarat. Nezomru len preto, ze ten odpor limituje prud a mozno ta 1N4148 vychyta toho zaverneho napatia trochu viac. Okrem toho 1N4148 v puzdre 1206 alebo 0805 sa Ti pekne zmesti antiparalelne naletovat na tie skratene nozicky.

Ak sa Ti to vsak takto esteticky viac paci, proti gustu ziadny disputat. :slight_smile:
ale nechcel by som byt tou LEDkou. Ak by si dal na moje rady a zapojil diody antiparalelne, stacili by ti diody so zavernym napatim niekolko voltov. Otazka potom je, preco nepouzijes LED s dvoma farbami ktore su zapojene antiparalelne uz v samotnom puzdre.

Ta sériová 1N4007 už by smysl měla. Navíc to s ní bude mít poloviční spotřebu. Dvoubarevná LED asi bude o něco dražší než obyčejná + 1N4007.

Mnohokrát děkuji za vysvětlení. Koukám, že metalizovaný rezistor má stejné napětí. Doufal jsem, že bude mít více :slight_smile:.

Pokud dám do série 1N4007, tak už tam není nutné dávat duoLEDku, mám pravdu?

Preco? :slight_smile:

Mas tri impedancie v serii 1N4007, LED a odpor.
Napatie sa na tychto troch prvkoch rozlozi presne v pomere ich impedancii.
Aby na 1N4007 bolo v zavernom plne napatie, musi mat dioda omnoho omnoho vacsi odpor, ako ta LED a ten odpor. No a aby na LED bola v zavernom smere relativne mala impedancia uz musi byt pootvorena. No a pokial viem, presne islo o to, aby otovorena/pootvorena nebola.

Vykon to bude odoberat presne taky ako s 1N4148. Ak ide o polovicny vykon oproti antiparalelnemu zapojeniu s LED, potom zapojenie kludne nechaj tak ako je len k tej LED pre zabezpecenie vhodnejsieho pracovneho prostredia daj tu antiparalelnu diodu :slight_smile:

Proč? Přeci protože to bude odebírat proud jen v 1 půlvlně. Když dáš k LEDce antiparalelně druhou diodu a k celku sériový odpor, bude to odebírat proud v obou půlvlnách. Prakticky celé napětí bude na odporu.
Ztrátový výkon 230^2/47k = 1.23W může být pro odpor smrtelný zatímco polovička(při odběru pouze v 1 půlvlně) ještě nemusí. Rozhodně bych ho ovšem ještě zvětšil. Tento odpor odpovídá necelým 5mA při odběru v obou půlvlnách (2.5mA při jedné).

Co se týká spotřeby s 1N4148, tak sice je ten možnej mW rozdíl zanedbatelnej, ale může tam být. To záleží jesli se ta 4148 při každý opačný půlvlně nedestruktivně prorážela a udržoval ji při životě sériový odpor, nebo jesli opravdu těch 320V ustála.

Jen mi není jasné, jakto že se mu žádná součástka nezahřívá. 0.6W (dle obrázku na předešlé straně) je na obyčejný odpor už skoro dost.

Moja otazka bola preco ma zmysel pouzit tu 1N4007 oproti 1N4148 :slight_smile:
Nemal som na mysli druhu cast citacie o spotrebe.
Pri antiparalelnom zapojeni budu vsetky suciastky uplne v ramci svojich pracovnych parametrov. Na LED nebude v zavernom smere viac ako 0.7V a na 1N4148 nebude v zavernom smere viac ako bude napatie na tej LED, takze nieco okolo 2-3V (podla farby).

S tym vykonom s Tebou absolutne suhlasim. Preto som pisal o pouziti 2W odporu. Tiez zalezi na tom, ako dlho to bude zapnute, ale 0.6W je uz dost.

Aha :slight_smile: To já zas myslel náhradu 1N4148 v obrázku na předchozí straně - vše sériově, jedním směrem propustně, opačným závěrně :wink:. Tam by byla 1N4007 vhodná, protože 1N4148 a LEdka závěrně nedají těch 320V + rezervu.

Přesně tak, prostě místo 1N4148 dát 1N4007. Neříkám že nápad s anti-paralelní 1N4148 je špatný nápad, pro mě je ale sériové zapojení vážně jednodušší. Tento obrázek jsem našel na netu, mají to tak stejně:
230v-led-68k-1n4007.jpg