Obrazový návod: Výroba DPS fotocestou

Kratky navod na vyrobu DPS fotocestou
Urcite se kazdy nekdy setkal s potrebou vyrobit si plosny spoj. V tu chvili ma clovek nekolik moznosti - u jednoduchych zapojeni vse spajet na univerzalnim tistenem spoji, nakreslit si predlohu lihovym fixem nebo perem specialne urcenym pro tuto cinnost. A nejlepsi volbou co se tyce vzhledu a presnosti je moznost vyroby fotocestou. Na desku cuprextitu (material nejcasteji pouzivany pro vyrobu desek) s tenkou vrstvou medi je nanesena vrstva laku ktery je citlivy na svetlo. Kdyz na tuto desku dame predlohu, provedeme osviceni tak lak ktery byl vystaven svetlu lze pote omit ve vyvojce pro tento ucel koupene nebo vyrobene. Vse je dale popsano, toto je pouze letmy uvod.

Desky kupuji na ezk.cz, jejich kvalita je pomerne slusna a pro domaci vyrobu se osvedcila lepe nez desky stejneho typu napriklad z GME. Desky musi mit fotocitlivou vrstvu.

Klise (nazev pro predlohu) si nechavam tisknout na laserove tiskarne na obycejny papir - zadny pauzovaci ani podobny, pokud vlastnite kvalitni tiskarnu inkoustovou tak ji lze pouzit, ja ji nevlastnim a proto pouzivam z meho pohledu kvalitnejsi tisk laserem . Na zpruhledneni pouzivam misto pomerne draheho spreje S-PAUSKLAR21 obsah 200ml za cca. 150,- obycejny rostliny olej.

http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-01-potrebne-vybaveni.jpg

  • potrebne vybaveni

http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-02-priprava-na-osvit.jpg

  • priprava na osvit

Desku lze delit na pakovych nuzkach ale pochybuju ze by bylo velke procento lidi kteri je maji doma v garazi nebo v dilne. Ja patrim mezi ty kteri je nemaji a desku delim pilkou na zelezo. Po uriznuti desky potrebne velikosti ktera by mela byt o 3-5 mm vetsi nez predloha. Doporucoval bych vetsi opatrnost na desky z EZK, material UMATEX 222 ze ktereho jsou desky vyrabeny se rad stipe, takze je nutnosti delit je pilkou na zelezo, nebo pokud mate k dispozici jiny rezny nastroj. Na fotkach je videt ze u teto desky okraje nejsou dodrzene, je to tim ze mi zustal takovyto kousek kuprextitu a bylo mi lito ho nevyuzit. Okraje se zacisti pilnikem aby dobre dosedly sklenene desky na celou plochu. Sila jednoho skla jsou 3 mm, lze pouzit vice ale hur se to pak svira. Slabsi nedoporucuji, mohlo dojit k prasknuti tabulky.

Pokud mame pripravenou desku a vystrihnute klise muzeme pristoupit k osvitu. Klise tiskneme tak jak by vypadala deska spoju kdyby byla na horni strane kde budou budouci soucastky. Je to z toho duvodu ze klise prikladame stranou na kterou se tisklo na desku abychom snizili pripadnou neostrost vysledneho osviceni diky tlousce papiru. Pred prilozenim klise na desku kapneme male mnozstvi oleje a pote prilozime klise ktere opet zakapneme tentokrat vetsi davkou oleje. Pokud se nekde objevi bublinky je treba se jich zbavit jemnym vytlacenim s pouzitim prstu smerem ven z desky. Pote prilozime sklenenou tabulku stejne velikosti jako je tabulka na ktere mame desku kuprexitu s klise a cele to zafixuje proti pohybu sponami na papir ktere lze koupit snad v kazdem lepsim papirnictvi. Celou tuto pripravu provadime v zatemnele mistnosti - staci zatahnute zavesy, a vyple zdroje svetla. Ta troska svetla ktera vam bude v mistnosti pomahat videt na to co delate fotocitlivemu laku neuskodi, ale nesmite tuto operaci provadet prilis zdlouhave. Vasim nejvetsim nepritelem je vsak prach. Pri vyrobe drobnych vyvodu pro smd soucasky staci maly kousek prachu aby cestu prerusil.

Desky vyvolavam pod 500W halogenovou lampou, vzdalenost sklenene desky ktera drzi klise na desce a sklenou tabulkou lampy je priblizne 30 cm. Desku vystavuju osvitu 5 minut. Je dobre pokud je pod deskou misto pro vzduch aby se to cele tolik nezahrivalo.

Po skonceni osviceni desku musime oplachnout od oleje - pripadna mastnota odpuzuje vyvojku a deska nepujde nebo stezi pujde vyvolat. Na omyti nepouzivejte zadne silne chemicke prostredky aby jste neposkodily neosvicenou vrstvu ktera jeste neni videt. Ja na omyti pouzivam obycejny Jar. Zkontroluje cesty na pripadne nedostatky, stale se daji opravit za pomoci lihoveho fixu urceneho pro vyrobu plosnych spoju ktery dokaze psat slabou linkou. Po omyti desku ponorime do misky s vyvojkou kterou jsme si koupili nebo vyrobili. Ja pouzivam 1,5% roztok hydroxidu sodneho (louh). Vyvolavani je primerene dlouhe, neni ani moc pomale ani rychle na tolik ze nestihnete vytahnout desku z misky a vse je pryc. Desku vyndavame pokud mozno plastovou pinzetou. Do vyvojky nesahame!

Po vyvolani musi byt zretelne videt cesty a musi zmizet rozdil mezi osvicenou casti desky na ktere byl papir a na hole casti desky.

http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-03-deska-po-vyvolani-ve-vyvojce.jpg

  • deska po vyvolani ve vyvojce

Leptame klasicky v chloridu zelezitem. Ten zpusobuje to ze vsechny zelezne predmety ktere do nej ponorite zcernaji, takze opet doporucuji plastovou pinzetu misto kovove. Pokud vam nevadi trosicku nazloutle prsty tak muzeze desku vyjmout rukou, a rychle si ji oplachnout pod vodou. Dalsi vlastnosti chloridu zeleziteho je ze potrisneny odev zloutne a poku neni okamzite vypran tak dokaze udelat bile fleky podobne jako savo. Po skonceni leptani desku omyjeme. Desku omyjeme od ochraneho laku acetonem, jine vhodne rozpoustedlo jsem nenalezl. Doporucuji si trochu acetonu odlit treba do kelimku a namacet ubrousek odtamtud a ne z cele prechovky, po lakovani se da kelimek s acetonem dobre pouzit na omyti stetce.
Pokud budeme desku osazovat hned tak nemusime pouzit ochrany pajitelny lak. Pajitelny lak doporucuji pouzivat pokud vyrabite desku drive nez mate moznost ji osadit nebo pokud vyuzivate smd - cin se tolik nerozliva po desce, coz je jista vyhoda. Po naneseni/nenaneseni laku vrtame, nikdy opacne - zanesli by se nam dirky lakem.

http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-04-myti-acetonem.jpg

  • myti acetonem

http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-05-nanaseni-pajitelneho-laku.jpg

  • nanaseni pajitelneho laku

http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-06-dps-po-vyleptani.jpg

  • po vyleptani

Snad to nekomu pomuze v zacatcich.

Pripadne dotazy piste pod tento prispevek, budu odpovedi prubezne doplnovat do textu.

Jestli tě mohu poprosit, tak doplň fotografie přímo do textu. Bude to mnohem lepší a trvalejší.

Nechci být nezdvořilý, ale jak to tak čtu, není jednodušší kreslit plošnáky pomocí plotru, třeba Aritma 0512?

Stalo se

Mno teoreticky kdybych mel ploter tak ano, z popisu to vypada mozna slozite ale pro me je to rutina ktera zabere nanejvys 30 minut i s cistenim. Je to asi tim ze jsem uz i na skole delal desky fotocestou. Zatim nejmensi cara co jsem touhle metodou udelal byla v Eaglu navrzena cesta 0.3, mensi jsem nezkousel ale verim ze to pujde delat i mensi - bude se mi hodit na ATmega8 v jednom zapojeni ktere jsem si pred nedavnem vyhledl.

No, já jsem si na Aritmu sehnal pero 0.3mm, upravil jsem ho seříznutím na 0.15mm, ale nejmenší čáru,kterou jsem udělal,byla 0,2mm.

Na obrazku na kterem je videt deska po vyvolani jsou videt slabe okrajove cary, jsou velmi slabe. Sice uz takhle male nejsou pouzitelne protoze se misty prerusuji, ale pomahaji mi pri zarovnavani desky. Ostatne jeste nikdy jsem se nesetkal s mensimi plochami nez maji smd soucastky, takze to neresim.

SMD zvládne Aritma taky.

Nerikam ze nezvladne, jen rikam ze mensi jsou celkem zbytecne. Ja preferuji tuto metodu :slight_smile:

Mě šlo spíš o to, na co jsem se ptal původně. Jesti není jednodušší dělat plošnáky na plotru.
Já jsem dělal plošnáky různými způsoby, od kreslení rukou, fotocestou a nakonec jsem skončil u Aritmy, která se mi zdá nejjednodušší.
Namalujï plošnák v Eaglu, max rozměr A4, nejmenší síla cesty je dána tloušťkou pera, tedy 0.3mm, po úpravě i menší, ale to už je k nepotřebě. Přilepím kuprexit izolepou na tvrdý papir a už se jen kochám, jak mi CAM procesor kreslí tišťák. Do 30 minut jdu leptat. Pokud mám plošný spoj oboustranný, tak to jde taky na plotru vyrobit.
Ale je to věc názoru, jen jsem se zeptal. :blush:

V pohode, verim ze je to jednodusi. Me slo spis o to co si muze kazdej clovek doma postavit a zaridit sam kdyz nesezene vyrazenej ploter. :slight_smile:

A ještě k tomu, nemám žádné problémy s fotovrstvou, vyvojkou a výbojkou. Když já jsem se zabýval výrobou desek fotocestou, tak byl problém sehnat vůbec sprej a nebo kuprexit s fotovrstvou. Dnes je situace, bohudík, jiná.
A plotr mám nový, ne vyřazenej, akorát ležel 15 let někde ve skladě. Mám i nevyplněný záruční list :smiley: .

Tak to se ti opravdu postestilo sehnat takovy kousek :slight_smile:. Jj dnes je doba jina a lze vic veci snazeji sehnat. Ale i tak kdyz obcas brouzdam na internetu tak si rikam proc se tohle nedovazi k nam?

Počkej, souřadnicový zapisovač COLOGRAF Aritma je český výrobek. Na internetu je jich dost v ceně okolo 1000,- Kč. Já jsem koupil před 2 lety 3 kousky z nějakého likvidačního skladu, 100,- za jednu. Prodal jsem ty 2 a jednu jsem si nechal. Asi 6 měsíců mi tu ležela, nemohl jsem přijít na komunikaci, protože podpora woken XP na COM port je dokonalá :smiley: .

Ale pak jsem si pročetl různá fora, ale nic jsem se nedočetl. Tak jsem si jeden pátek sedl a tak dlouho jsem laboroval, až jsem to vykoumal k plné spokojenosti. za 3 dny jsem aritmu vyladil tak, že dnes jede k mé plné 120% spokojenosti. Jediné co mám, jsou dva soubory, jeden je .BAT, kterým posílám data do Aritmy a druhý je .hpgl, a to je výstup z CAM procesoru z Eaglu. Při posílaní dat pomocí BAT souboru mi počítač nezamrzne, jak se to stává všem, co jsem četl. zrovna teď, když píšu mi Aritma kreslí plošnák na displej 8x LED 7segment. Rozměr je 330mm x 67mm. :smiley: A červenou LED ERROR jsem ještě neviděl svítit, tak jak píšou na forech o tomto plotru.
Dokonce s ní popisuji i DVD.

Ja vim ze Aritma je puvodem z ceska, mluvil jsem o jinych zarizenich, a vyrobcich ktere se k nam nedovazi.

Tak to je síla :slight_smile:. O plotru jsem nikdy nepřemýšlel, protože mě nenapadlo, že jsou cenově dostupné. Když si vzpomenu kolik dal za UV zářivky…

Profesionálně se plošné spoje dělají vždy fotocestou, ale je to finančně náročné a zdlouhavé. Díky za tip Honzo :slight_smile:.

Proto jsem šel do plotru. Cena jen toho Positivu je uchvatná. 300 atd, a to nepočítám, kolik jsem zkazil desek, že jsem to neuměl “pořádně” nanést na kuprexit. Dále ty UV zařivky, taky nejsou zadarmo, vývojka, tu jsem si pujčoval z práce.
Mě stál plotr 100,-, fix dnes stoji v průměru 50,- . Jediná další investice je FIX. Kuprexit a chlorid kupuje každej, kdo dělá s elektronikou.
I kdyby mě stál plotr 2000,- tak si myslím, že je to furt výhodnější jak fotocesta. A hlavně pohodlnější, aspoň pro mě.
Pokud bude mít někdo zájem, můžu napsat návod jak kolega M4r1hu4n3 přede mnou.

Pokud myslíš fotocitlivý lak, tak ten nekupuji. Kupuji plošné spoje s již nanesenou fotocitlivou vrstvou z GM electronic. Jejich kvalita je ale ODPORNÁ. Jejich okraje jsou často nepoužitelné (buď je na nich moc nebo málo laku, musím tedy vždy koupit větší rozměr a pak odstříhávat) a velmi často jsem se u nich setkal se škrábancem.

Můj známí, který v mládí bastlil (mám od něj Amara z šedesátých let) nepoužíval fix, ale kuličkové pero, do kterého lil nějaký speciální lak, který mu v nezatuhl v peru, ale výborně zatuhl na DPS. Výborně říkám proto, že s takto nakresleným plošným spojem leptal pomocí peroxidu vodíku a kyseliny chlorovodíkové. Říkal mi, že není problém, aby s tímto kuličkovým perem udělal spoj mezi dvěma vývody integrovaného obvodu. Možná by sis mohl zjistit, jestli taktéž nemůžeš používat kuličkové pero. Určitě by ti to minimálně ušetřilo peníze.

Zájem určitě je, založ si na to, prosím, nové téma.

Už delší dobu připravuji novou verzi webu mcontrollers.com. Za několik měsíců (možná už za několik týdnů) by měl být hotový. Každý registrovaný čtenář bude moci pod svým jménem / nickem uveřejňovat své články. Rád ti tam později návod přesunu. Zatím ho ale klidně dej na fórum. Určitě si jej spousta lidí ráda přečte - je to velmi zajímavé téma.

Proč novou verzi webu? Tento je good!! Nafotim pár věcí a udělám návod.

Zkoušel jsem spoustu per, laků, násad a bůh ví, co ještě, ale FIX od nejmenované firmy je nejlepší. Laky jsou zbytečně drahé, násady taky a když lak zaschne v násadě, tak je na vyhození a fixa, která sice stojí okolo 50,- ale maluji s ní už 3 měsíc, asi 25 plošńáků už namalovala a snad ještě nějaké namaluje. A fixa stojí 47,- přesně v papírnictví 25 metrů od domu, jinak na netu stojí 17,-!! Sice fixa asi nevydrží kyselinu, ale to není vada. Já jsem kyselinu ani nezkoušel

Já taky něco připsal!!

Novou verzi webu (mcontrollers.com/) - ne fóra (forum.mcontrollers.com/).

Jinak během toho, co jsi mi odesílal tento příspěvek, jsem ti ještě něco dopsal do svého předchozího příspěvku (to o kuličkovém peru)…

Desky z GME jsme pouzivali kdyz jsem jeste eletro studoval, jejich kvalita opravdu stoji za nic… ale s temi z EZK jsem pomerne spokojen. Naklady jdou taky snizit pri vlastnim michani roztoku vyvojky. Musi se spocitat nebo vyzkouset kolik pecicek toho louhu je potreba na dane mnozstvi vody.

Ja do toho celeho sel tak abych mel minimalni porizovaci naklady, lehce sehnatelne casti, a celkem levnou vyrobu samotnych desek. Takze jsem zavrhl UV zarivky kvuli cene, diky jednomu clanku v KTE jsem se dozvedel ze staci i silny halogen. V jinem cisle byl casovac pro osvitove lampy, tak v tu chvili jsem se pro dane reseni primo nadchl a ujal se ukolu vyrabet si svepomoci kvalitni desky. Vysledek je videt a ja osobne jsem spokojen.