Kratky navod na vyrobu DPS fotocestou
Urcite se kazdy nekdy setkal s potrebou vyrobit si plosny spoj. V tu chvili ma clovek nekolik moznosti - u jednoduchych zapojeni vse spajet na univerzalnim tistenem spoji, nakreslit si predlohu lihovym fixem nebo perem specialne urcenym pro tuto cinnost. A nejlepsi volbou co se tyce vzhledu a presnosti je moznost vyroby fotocestou. Na desku cuprextitu (material nejcasteji pouzivany pro vyrobu desek) s tenkou vrstvou medi je nanesena vrstva laku ktery je citlivy na svetlo. Kdyz na tuto desku dame predlohu, provedeme osviceni tak lak ktery byl vystaven svetlu lze pote omit ve vyvojce pro tento ucel koupene nebo vyrobene. Vse je dale popsano, toto je pouze letmy uvod.
Desky kupuji na ezk.cz, jejich kvalita je pomerne slusna a pro domaci vyrobu se osvedcila lepe nez desky stejneho typu napriklad z GME. Desky musi mit fotocitlivou vrstvu.
Klise (nazev pro predlohu) si nechavam tisknout na laserove tiskarne na obycejny papir - zadny pauzovaci ani podobny, pokud vlastnite kvalitni tiskarnu inkoustovou tak ji lze pouzit, ja ji nevlastnim a proto pouzivam z meho pohledu kvalitnejsi tisk laserem . Na zpruhledneni pouzivam misto pomerne draheho spreje S-PAUSKLAR21 obsah 200ml za cca. 150,- obycejny rostliny olej.
http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-01-potrebne-vybaveni.jpg
- potrebne vybaveni
http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-02-priprava-na-osvit.jpg
- priprava na osvit
Desku lze delit na pakovych nuzkach ale pochybuju ze by bylo velke procento lidi kteri je maji doma v garazi nebo v dilne. Ja patrim mezi ty kteri je nemaji a desku delim pilkou na zelezo. Po uriznuti desky potrebne velikosti ktera by mela byt o 3-5 mm vetsi nez predloha. Doporucoval bych vetsi opatrnost na desky z EZK, material UMATEX 222 ze ktereho jsou desky vyrabeny se rad stipe, takze je nutnosti delit je pilkou na zelezo, nebo pokud mate k dispozici jiny rezny nastroj. Na fotkach je videt ze u teto desky okraje nejsou dodrzene, je to tim ze mi zustal takovyto kousek kuprextitu a bylo mi lito ho nevyuzit. Okraje se zacisti pilnikem aby dobre dosedly sklenene desky na celou plochu. Sila jednoho skla jsou 3 mm, lze pouzit vice ale hur se to pak svira. Slabsi nedoporucuji, mohlo dojit k prasknuti tabulky.
Pokud mame pripravenou desku a vystrihnute klise muzeme pristoupit k osvitu. Klise tiskneme tak jak by vypadala deska spoju kdyby byla na horni strane kde budou budouci soucastky. Je to z toho duvodu ze klise prikladame stranou na kterou se tisklo na desku abychom snizili pripadnou neostrost vysledneho osviceni diky tlousce papiru. Pred prilozenim klise na desku kapneme male mnozstvi oleje a pote prilozime klise ktere opet zakapneme tentokrat vetsi davkou oleje. Pokud se nekde objevi bublinky je treba se jich zbavit jemnym vytlacenim s pouzitim prstu smerem ven z desky. Pote prilozime sklenenou tabulku stejne velikosti jako je tabulka na ktere mame desku kuprexitu s klise a cele to zafixuje proti pohybu sponami na papir ktere lze koupit snad v kazdem lepsim papirnictvi. Celou tuto pripravu provadime v zatemnele mistnosti - staci zatahnute zavesy, a vyple zdroje svetla. Ta troska svetla ktera vam bude v mistnosti pomahat videt na to co delate fotocitlivemu laku neuskodi, ale nesmite tuto operaci provadet prilis zdlouhave. Vasim nejvetsim nepritelem je vsak prach. Pri vyrobe drobnych vyvodu pro smd soucasky staci maly kousek prachu aby cestu prerusil.
Desky vyvolavam pod 500W halogenovou lampou, vzdalenost sklenene desky ktera drzi klise na desce a sklenou tabulkou lampy je priblizne 30 cm. Desku vystavuju osvitu 5 minut. Je dobre pokud je pod deskou misto pro vzduch aby se to cele tolik nezahrivalo.
Po skonceni osviceni desku musime oplachnout od oleje - pripadna mastnota odpuzuje vyvojku a deska nepujde nebo stezi pujde vyvolat. Na omyti nepouzivejte zadne silne chemicke prostredky aby jste neposkodily neosvicenou vrstvu ktera jeste neni videt. Ja na omyti pouzivam obycejny Jar. Zkontroluje cesty na pripadne nedostatky, stale se daji opravit za pomoci lihoveho fixu urceneho pro vyrobu plosnych spoju ktery dokaze psat slabou linkou. Po omyti desku ponorime do misky s vyvojkou kterou jsme si koupili nebo vyrobili. Ja pouzivam 1,5% roztok hydroxidu sodneho (louh). Vyvolavani je primerene dlouhe, neni ani moc pomale ani rychle na tolik ze nestihnete vytahnout desku z misky a vse je pryc. Desku vyndavame pokud mozno plastovou pinzetou. Do vyvojky nesahame!
Po vyvolani musi byt zretelne videt cesty a musi zmizet rozdil mezi osvicenou casti desky na ktere byl papir a na hole casti desky.
http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-03-deska-po-vyvolani-ve-vyvojce.jpg
- deska po vyvolani ve vyvojce
Leptame klasicky v chloridu zelezitem. Ten zpusobuje to ze vsechny zelezne predmety ktere do nej ponorite zcernaji, takze opet doporucuji plastovou pinzetu misto kovove. Pokud vam nevadi trosicku nazloutle prsty tak muzeze desku vyjmout rukou, a rychle si ji oplachnout pod vodou. Dalsi vlastnosti chloridu zeleziteho je ze potrisneny odev zloutne a poku neni okamzite vypran tak dokaze udelat bile fleky podobne jako savo. Po skonceni leptani desku omyjeme. Desku omyjeme od ochraneho laku acetonem, jine vhodne rozpoustedlo jsem nenalezl. Doporucuji si trochu acetonu odlit treba do kelimku a namacet ubrousek odtamtud a ne z cele prechovky, po lakovani se da kelimek s acetonem dobre pouzit na omyti stetce.
Pokud budeme desku osazovat hned tak nemusime pouzit ochrany pajitelny lak. Pajitelny lak doporucuji pouzivat pokud vyrabite desku drive nez mate moznost ji osadit nebo pokud vyuzivate smd - cin se tolik nerozliva po desce, coz je jista vyhoda. Po naneseni/nenaneseni laku vrtame, nikdy opacne - zanesli by se nam dirky lakem.
http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-04-myti-acetonem.jpg
- myti acetonem
http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-05-nanaseni-pajitelneho-laku.jpg
- nanaseni pajitelneho laku
http://forum.mcontrollers.com/image/fotocesta-06-dps-po-vyleptani.jpg
- po vyleptani
Snad to nekomu pomuze v zacatcich.
Pripadne dotazy piste pod tento prispevek, budu odpovedi prubezne doplnovat do textu.