Sirénka s AtiTiny z eBay, schéma pro přestavbu, změna zvuku

Pořídil jsem si sirénku z Ebay. Má však zvuk jako autoalarm, jenž se mě vůbec nelíbí. Proto uvažuju o tom, že bych tam dal AtiTiny 13, jímž bych nadefinoval vlastní zvuk.

Jelikož nejsem nejsem vyučený elektro, potřeboval bych skouknout schema, zda to není kravina (především piezo mezi tranzistorem a +). Tranzistor by stačil asi nějaký malý univerzální, ale netuším přesně jaký. Nejspíš bude stačit BC237. Piezzo v sirénce má průměr asi 35mm, typ je neznámý a nejde bez destrukce sirénky vyndat. Nějaký podobný tranzistor tam je na DPS, co je součástí sirénky, jenž bych chtěl plně nahradit novým DPS. Imho by to mělo být snadný. DPS jde vysunout a jde na něj 6 drátů - 2x napájení, 2x tlačítko a 2x pizzo. Dál nevím, jaký odpor mám dát na bázi tranzistoru, aby spínal naplno a přitom nehořel. Pak by mě ještě zajímalo, zda tam nechybí nějaký ochranný prvek jako je dioda či kondenzátor, aby piezzo nemohlo zničit Atmel. Nejsem si jistý, zda spínat napájení Atmelu tlačítkem bude to pravý, ale zdá se mě to takto nejjednoduší, jelikož celé zařízení bude napájený 9V baterií “kostkou” jenž se přesně vejde do těla sirénky. Zvuk(y) či spíše skřek(y) bych chtěl generovat bascomáckým příkazem sound. Jak příkaz konkétně hw funguje, popisují třeba tady. Jelikož chci, aby sirénka řvala a ne vrněla jako kotě, bude tam tranzistor a spínání z 9V nutností. Možná na napájení Atmelu by stačily i 2V, jelikož jinak se tam bude těžce flákat a 4MHz budou víc než dost. Též váhám, zda použít klasickou, či smd montáž, když sirénka bude namáhaná vibracema.

:arrow_right: administrator: přejmenováno z “Sirénka s AtiTiny”
Ashampoo_Snap_2012.07.jpg
Ashampoo_Snap_2012.07.jpg

Schéma se zdá v pohodě.
Tranzistor BC237 může být.
Odpůrek v bázi 1K.
Jen bych doplnil 100mF keramický kondík co nejblíže napájecího pinu procesoru kvůli filtraci.

U ATtiny13 je nižší kmitočet 4,8MHz a v pohodě to bude stačit.
Napájení může být i menší. U tiny13 2,7V. U tiny13V 1,8V.
Montáž použij podle libovůle.
Avšak pro otřesy namáhané spoje každopádně použij na pájení cín s olovem.
Je mnohem odolnější než bezolovnaté pájky.

P.S. A při vypálení do procesoru nezapomeň vypnout resetovací pin
a zapni si BOD level na vhodné napětí.

Mozno by uplne stacil 100nF. :slight_smile:

Uplny suhlas

no a potom procesor bez HV (high voltage) uz nikdy nepreprogramujes, napriklad pre iny “skrek”. :slight_smile:

Vsetky piny potrebne pre preprogramovanie cez SPI spoj cez 4k7 s Ucc procesora. 4k7 daj aj na RESET. Teda PB0, PB1, PB2 a PB5. To ti zaruci, se mcu mozes kedykolvek preprogramovat a ak si s spravis konektorik priamo na plosak, tak ho ani nemusis vytahovat. Zvykaj si KAZDY pin procesora pripojit cez R bud na GND alebo na Ucc.

Pouzi miesto ATtiny13 ATtiny25. ATtiny13 v TME stoji bez dane 1.055EUR a ATtiny25 1.209EUR. Mas 2x tolko pamate na melodie a ATtiny25 ma daleko daleko viac lepsich vlastnosti ako ATtiny13. Okrem ineho aj druhy PWM na PB3 a PB4. Sirenu daj preto na pin PB3 alebo PB4. Na tie piny samozrejme odpor, napriklad 10k o GND.

ATtiny25 sa Ti moze hodit pre dalsie experimenty daleko viac ako ATtiny13. Ak si chces kupit niekolko kusov - aj kvoli znizeniu ceny, by som Ti odporucil kupit hned ATtiny85 1.169EUR (ano je lacnejsi ako ATtiny25 :slight_smile: ) V ziadnom pripade si nezahadzuj moznost MCU jednoducho cez SPI znovu preprogramovat.

No a ATTINY45-20PU stoji dokonca 0.885EUR/1ks, co je menej ako ATtiny13. Tak aj z hladiska ekonomiky ma zmysel na ATtiny13 zanevriet.

Piezo člen se chová jako kondenzátor, takže v uvedeném zapojení se nabije a nepípá (nebo jen slabě).
Je třeba paralelně k piezo připojit odpor.

Na experimenty mám dva kousky (třetí skončil v dětském semaforu) ATmega48. Ta má plnou hw výbavu a i paměť akorát na free verzi Bascomu.

K bezolovnatý pájce jsem míval nedůvěru. Po školení jak pájet bezolovem jsem k ní dostal silný odpor. Kromě ekologie a ochraně zdraví nepřináší žádné výhody.

Jak velký odpor bych měl k němu zapojit?
P.S. Zkoušel jsem obvod s 555 a piezo jen vrnělo. Tak už asi vím, čím to bylo.

Ver mi, ze ani k ekologii a ani k tomu zdraviu nic neprinasa, skor naopak. Ak sa nieco kazi 2x rychlejsie, prinasa to 2x vacsi odpad a 2x vacsiu zdravotnu zataz pri vyrobe noveho vyrobku za ten isty cas.

Cim mensi, tym sa rychlejsie vybije. 100R, 1k, 10k. Treba vyskusat. Cim bude mensi, tym skor sa kapacita vybije ale zaroven vzrastie strata pri zopnuti tranzistora.

Asi uplne najpesie by bolo piezo budit mostikom, potazmo tymi pinmi PB3 a PB4 z ATtiny25/45/85, ktore vedia pracovat ako death time generator pre budenie mostika. Kludne zapoj piezo priamo medzi PB3 a PB4.

Podla mna z toho budes mat vacsi rachot pri 5V diferencialnom budeni, ako cez jedno tranzistorove polofunkcne budenie. O prud by som sa nebal, staci dat do serie 100R odpor.

Na první pohled to vypadá ekologicky, jelikož to neobsahuje olovo. Jenže je to ekologíický asi jako fotopanely, jenž za svoji životnost nevyrobí ani tolik energie, kolik jí bylo potřeba na jejich výrobu.


A co zapojit piezoelement do tranzistorového H můstku a přes dva porty na Atmelu střídat ± a -+ na vývodech piezoelementu? To by mohlo být asi nejůčinější ne?

Kvoli comu je toto vhodne robit? Nestacilo by len nastavit pull-up na nezapojene piny? Dakujem za odpoved

Pocas resetu (napr. nabeh zariadenia) nemas pullupy pripojit ako. Okrem toho maju dost vysoku hodnotu. V case resetu maju piny velmi vysoku impedanciu a nahodne sa na nich moze vyskytnut velky naboj. R o GND alebo o Ucc tento naboj bezpecne(jsie) zvedie, kedze ma mensiu imedanciu ako pin MCU.
No a tento stav sa lahko stane, ak vplyvom nejakeho prepatia sa MCU resetne a prave vtedy mozu byt na pinoch aj nejake tie prechodove javy. Bezne si taky reset ani nemusis okom vsimnut, teda ak je to tak naprogramovane. Tak preto. Preto je dobre dat od serie s pinom aj nejakych tych 47R-220R. ALe ak chces usetrit, kludne ich tam nedavaj. V domacom prostredi to bude +/- fungovat, len sa obcas nesmies divit :slight_smile:

hned som o cosi mudrejsi :slight_smile:…chcel som sa opytat este na jednu vec: mam zapojenie kde napriklad vyuzivam casovac T1, tzn na tento pin nieje pripojene nic a funkcia casovaca je riesena programovo. Je mozne tento pin pouzit napriklad ako I/O nakolko nan nieje nic pripojene alebo musi ostat tento pin nadalej volny?

Ako pouzit/nepouzit inak?

S tym pinom si rob co chces. Je to GPIO ako akykolvek iny. Akurat ak chces z neho pocitat impulzy, tak si tak nasetupuj casovac. Podobne je to s vystupmi pre OCxxx

Tak jsem si říkal, že jsem se po veice dllouhé době dočkal odpovědi a zatím je tu OT diskuze. :frowning:

A na co si cakal odpoved? :slight_smile:

P.S. Ja cakam na zvysenie platu. Uz dost dlho, ale zatial vsetky spravy ohlade toho su OT :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Zda zapojit piezoelement do H můstku by byl dobrý nápad.

P.S. Když jsem nastupoval do současné práce, nikdo povolaný netušil, jaký nároky potřebuje cad, co tam koupili. Tak jsem navrhnul slušnou koniguraci a ultimátní. Koupili samozřejmně tu první a tak jak já, tak i šéf je spokojený.

jednoznacne ano, piezoelement je kapacitnej povahy takze ked ho nabijes, pred dalsim napbitim ho je treba vybit (nie palicou samozrejme). :slight_smile:

To mi je zrozumitelne ako rec delfinov, ale aj tak gratulujem :slight_smile:

Před časem jsem nastoupil do nové práce, kde koupili 3D cad Solid Edge, jenž dobře znám. Nikdo netušil, jakou potřebuje konfiguraci na naši práci. Vedoucí proto po mě chtěl, abych navrhl dvě konfigurace počítače, jenž se koupí pro mě, abych měl na čem dělat:

Vedoucího představy:

  1. Levnou, ale použitelnou (slabší)
  2. Optimální na naši práci (silnější)

Já jsem věděl, jak to dopadne, tak jsem to navrhl takto:

  1. Optimální pro naši práci (slabší)
  2. Ultimátní HW konfigurace (silnější)

Vedoucí si nepřekvapivě vybral tu levnější variantu, což ale byla ta, jenž jsem chtěl a protože jsem nabudil dojem, že cad je velmi náročný na hardware. Vedoucí byl spokojený, že koupil levný počítač a já, že mám takový počítač, jaký jsem chtěl.

Teď se to už doufám podobá víc lidské řeči. :stuck_out_tongue:

uz hej :slight_smile:

Tak jsem se opět vrátil k sirénce. (ano, stále není ještě hotová) a zarazil jsem se na tvrzení Divouse, že je potřeba připojit na napájení 100mF kondík. Nějaký tam by asi měl být, ale tahle hodnota se mě zdá příšerně velká, nemělo tam být spíš 100nF? Předpokládám, že kondík se dává mezi Ucc a GND.

no on asi ozaj myslel 100 nF.

Já si to myslel. My v práci používáme kondenzátory 150mF/250V a velikostí si nezadají s půlitrem. :wink: