Schéma převodníku teplota/napětí, realiz. pomocí diody a OZ

Dobrý den,
marně sháním schéma “klasického” převodníku teplota/napětí, realizovaného pomocí polovodičové diody a OZ, tak, jak se dříve konstruovaly analogové teploměry. Potřebuji to do školy do předmětu el. praktická měřeníní. Neměl byste někdo tip, kde to najít? Už dva večery sedím u internetu, našel jsem miliony teploměrů se spec. sondami a mikrořadiči, ale ten klasický jednoduchý analogový teploměr s diodou jsem nenašel.

Díky!

Vlasťa

:arrow_right: administrator: přejmenováno z "Převodník teplota/napětí"

AR 9/01 strana 13.

Perfektní, Honzo, dík!

Přiznám se, že prolézat všechny čísla všech ročníků všech elektrotechnických časopisů mne děsí a bráním se tomu :slight_smile:.

Vl.

Ale ved “klasicky” prevodnik tepota/napatie je obycajna dioda v priepustnom smere s katodou zapojenou na GND, s anodou zapojenou na odpor - tento bod je zaroven meracim bodom pre napatovy vystup - a s druhym koncom odporu zapojenym na +Ucc.
Meraj napatie medzi A a K a toto napatie sa bude s teplotou menit.

Ak to chces do skoly, si myslis, ze tej scheme s OZ bude niekto zo ziakov rozumiet? Nechcem sa do toho moc miesat, ale ak chces to napatie z diody zosilnit a posunut, sprav to pomocou OZ. Ale az v dalsich krokoch. Prasknut diodu do spatnej vzby OZ je sice plne funkcne a prakticke, nie som si isty, ci aj “didakticky” zrozumitelne.

Potom su jednoduche a zrozumitelne schemy s LM334 a LM335, ale neviem, ci splnaju poziadavku na nepouzitie specializovaneho svaba. Ich zapojenie je vsak velmi jednoduche a mam s nimi velmi dobre skusenosti - mozem doporucit. Velmi jednoducho sa nastavuju a vystup je linearny.

OK, princip je jasný, to je v pořádku. To měření na samotné diodě je dobrý nápad a určitě to uděláme.

Schéma hotového a funkčního analogového teploměru jsem chtěl mít proto, že neučím teorii, ale praxi - tedy elektro dílny. A tam se snažím vždy o to, aby to co děláme, bylo sice jak říkáš didakticky stozumitelné, ale na druhou stranu i prakticky využitelné, aby hoši viděli, že dělají užitečnou věc, jinak je to nebude bavit.

Pokud je to věc, která se dá třeba i využít doma, často někteří z nich přijdou a řeknou, že by si to chtěli postavit pro sebe. OK, takže si koupí součástky a hotový a oživený přístroj si odnesou domů. Navíc - když to dělají pro sebe, tak se mnohem více snaží a škola na tom ještě nějakou korunu ušetří :slight_smile:.

Tož tak to u nás mastíme … :slight_smile:.

Vl.

Velmi dobry pristup :slight_smile:
Drzim palce

Nedělej si srandu … :slight_smile:

Vl.

Nerobim.
viem aka je praca s deckami zlozita a casto krat nevdacna, ale velmi velmi potrebna.