Řezání a stříhání desek plošných spojů

Poslední dobou se zde na fóru Ostatní objevují pěkné příspěvky ohledně výroby desek plošných spojů. Já osobně dělám plošné spoje fotocestou, kdy osvětluji UV zářivkami desku přes vytištěnou plastovou fólii. Je to profesionální, finančně náročná metoda, na které se toho nedá moc vylepšit. Jediný problém, díky kterému mé plošné spoje nevypadají plně profesionálně, je (nesmějte se, prosím :slight_smile: ) řezání či stříhání desek.

Krátce bych popsal, jaké existují metody řezání / stříhání:

**[size=150]1.[/size] Strojní pákové nůžky. Pokud je někdo nezná, jsou to jednoduše řečeno velké nůžky na plech, které jsou na pevno přichycené k ponku (podobně jako svěrák). To je nejlepší možný způsob stříhání plošných spojů, ke kterému se „normální“ člověk dostane. Po jemném zabroušení jsou okraje plošného spoje naprosto hladké. Je to také jediná metoda, kdy nehrozí poškrábání plošného spoje.

[size=150]2.[/size] Nůžky na plech. Velmi často používaná metoda stříhání plošného spoje. Je vhodné, pokud mají nůžky na plech dlouhé ostří a plošný spoj tak často stačí střihnout najednou. Na rozdíl od plechu se plošný spoj špatně ohýbá a při větší délce střihu je nutné stříhat z obou stran. V místě, kde se jednotlivé řezy setkají, se téměř vždy vytvoří „zub“, který je pak nutné dlouze brousit.

[size=150]3.[/size] Pilka na železo. Vhodná, pokud není možné použít předešlé metody nebo je nutné udělat velmi dlouhý řez, který by se špatně dělal pomocí nůžek na plech.

[size=150]4.[/size] Lámací nůž. Plošný spoj se upne ke stolu a pomocí pravítka a velmi ostrého nože se udělá mnohonásobný řez. Nakonec se plošný spoj v místě řezu zlomí. Pracná, přesná metoda, která nezanechává „zuby“, jaké mohou zanechat např. nůžky na plech nebo pilka. Nevýhoda je, že zlom není kolmý a musí se dlouho brousit. Další nevýhoda je, že lámací nůž se velmi rychle tupí a je nutné jej na jeden plošný spoj i několikrát odlomit.

[size=150]5.[/size] Elektrický řezací nástroj. Nemám zkušenosti s řezáním pomocí jakýchkoliv elektrických řezacích nástrojů.

Jelikož nemám pákové nůžky, tak stříhám pomocí nůžek na plech. Mám k tomuto účelu vyhrazené nůžky, které mají dlouhé ostří a krátké úchytky (viz. foto). Krátké úchyty by byly za normálních okolností (při stříhání plechu) na škodu, protože by se nedala vytvořit velká páka a stříhání by bylo náročně. U plošného spoje to nevadí, protože jsou na rozdíl od plechu měkké.

Zajímalo by mě, jaké je řezání pomocí elektrických nástrojů. V létě bych si rád koupil přímou brusku Dremel sérii 300 (série 300 je náhrada MultiPro) a zajímalo by mě, jak by řezala plošný spoj. Pokud by se použil kvalitní řezný kotouč, tak věřím, že řez by byl velmi kvalitní.

Jak stříháte nebo řežete plošný spoj Vy, čtenáři tohoto fóra?**
nuzky-na-plech.jpg

Ja mam Dremela, a nedavno jsem k nemu koupil sadu takovou sice slabsi kvality ale celkem se drzi, co by clovek nechtel za pouhych 200,-. Mezi nastroji je i takovy maly ozubeny kotoucek, vyborne s nim rezu plexisklo, ktere se netavi ale pekne odlitava prasek pryc. Dremel je uzasnej nastroj, delam s nim hodne veci, protoze se krome elektriky venuju i moddingu pocitace. Nekdy s nim zkusim uriznout tistak, dle vseho by to nemelo delat problemy.

Kuprexit, pokud mám čas, tak v práci na velkých nužkách na plech, stříhají fakt přesně a rovně.
Pokud spěchám, tak pilka na železo to vyřeší. :smiley:

Noznice na plech (trochu ine ako mas na obrazku), sem tam pilka na zelezo …

Stříhání kuprextitu na strojních nůžkách dělníci neradi vidí, protože obsahuje skelnou tkaninu, která rychle otupuje ostří nožů. Podobné to bude i u těch elektrických řezacích nástrojů. Asi taky moc řezů nevydrží.
Napdá mě použít řezačku na dlaždičky a keramiku. Naříznout a pak odlomit.
Jinak tišťáky si nachávám zhotovit u profesionálů včetně řezání. Stojí to sice hromadu peněz, ale prokovené otvory si doma asi těžko někdo vyrobí.

Díky lidi za pěkné téma. Taky už léta řeším řezání DPS.

Myslíte, že by šlo použít řezačku na obklady? OBI je má nyní slevněné:
produkty.obi.cz/new/naradi-stroj … kladu.html
Nechce se mi ale zbytečně vyhodit 500. Obklady řezat nebudu, takže pokud by to tou řezačkou nešlo, tak tech peněz fakt litoval (chudý student :stuck_out_tongue: ). Díky

Rezanie dps na rezacke obkladaciek je pekna blbost. Treba si uvedomit, ze obkladacky a dlazdice su trosku z ineho materialu ako dosky plosnych spojov! Osobne mam vyskusane, ze to nefunguje.
DPS rezem na el. rezacke, povodne urcenej na rezanie dreva. Samozrejme nepouzivam povodny pilovy kotuc, ale rezaci kotuc na ocel (povodne sa pouzival na rezanie ocele v uhlovych bruskach), tu je nejake foto ako to vyzera:
rezacka.jpg

Inac ludia niektore plosaky ide krasne odrezat aj tak ze urobite z hora aj zo spodu ryhu orezavacim nozom a krasne zlomite…ani pilovat netreba len hrany trosicku. Ide mi to pri tych ktore maju biely kuprex. Skusal som aj na inych ale nefungovalo to. Rozmyslam ale nad nejakym elektrickym strojom…neda da to kupit niekde ludia? Odporucte. dik

Mozno sa najde aj nieco lacnejsie.

obchod.hw.cz/?cls=stoitem&stiid=35986

obchod.hw.cz/Default.asp?cls=stoitem&stiid=36870

osobne pouzivam tu frezu na rezanie otvorov do plastov. No parada. Presne vedenie, ziadna rozheglavacka. Akurat trochu mensi akcny radius. Ale som uplne spokojny. Ci plosak (ale ak doma, tak najcastejsie noznice na plech, ak u firmy, tak rozdrazkovanie), alebo plast. Ta suma sa rozhodne oplati.
Ta firma (PROXXON) robi velmi kvalitne hobby naradie pre opracovavanie miniatur.

skuste pozriet aj sem

rf-technik.cz/proxxon/proxxo … u_2008.htm

Používám maflík (ruční kotoučová pila) s vidiovým kotoučem na hliník a měkké slitiny s vedením pravítkem. Rychlé, čisté řezy - zaleštění smirkem.

myslim, ze u mafla by se dalo o “cistych” rezech uspesne pochybovat, ale je pravda, ze maflem uriznutej tistak jsem jeste nevidel… ale vzhled uriznutyho dreva je vskutku prisernej… Nicmene drevo neni kov a o vzhledu kotouce pro mafla na kov (hlinik se dost maze) asi muzu mit jen tezky halucinacky :slight_smile: Videl a mel jsem v ruce kotouce na beton pro flexu, na kovy by mohly bejt podobny… pak by to mozna bylo pouzitelny, ale u hliniku vazne nevim…

Je to jen o výběru řezacího kotoučku a těch je dnes hafo. Mě to prokazuje dobré služby. Pákovky nemám. Jen ruční nůžky a střih není jen tak samo od sebe jednoduché udělat.

Já používám k dělení laminátových desek rozbrušovačku s kotoučem tl. 1mm. Brusku mám upevněnou v jakémsi stojánku kotoučem nahoru, kde je z duralu udělaná deska s posuvným dorazem. Je to v podstatě malá cirkulárka s rozbrušovacím kotoučem. Funguje to dobře, akorát to dělá velký randál, protože vybrace so přenášejí do celé konstrukce.

Stojany pro úhlovou brusku drží brusku většinou kotoučem dolů - podobně jako stojan na vrtačku s tou výjimkou, že místo vrtání se řežou ocelové tyče. Stojan, který udělá z brusky cirkulárku, jsem neviděl. Dobrý nápad.

Jinak není problém sehnat řezné kotouče o tloušťce menší než 1 mm. Na řezání DPS budou vhodnější.

A nehodili by se ti spíše tady tyhle Řezné kotouče . Přijde mi že je to i cenově výhodné :slight_smile:

čau já jsem dnes prvně zkoušel řezat destičku pomocí lámacího nože :slight_smile: a řeže se s tim dobře, na řez dlouhý 10cm mi stačily jen 2 plátky odlomit a zabrušovat se to ani nemusí když se člověk přesně trefí a prořízne to víc a z obou stran :slight_smile: , pilkou jsem to řezat nechtěl protože jsem se bál aby se mi kousek někde neodloup :slight_smile:

Když jsem byl ještě na střední tak velkýma pákovýma nůžkama, doma flexou a nakonec jsem zůstal u řezacího nože (tady na koleji perfektní) :slight_smile:

ale už dlouhou dobu přemýšlím o malé cirkulárce :slight_smile:

No 10cm noznice na plech do ruky mi stacia. Co sa tyka cirkularky vies jaky skleeneny bordel z toho bude liest, potom respirator gumove rukavice, vsetko tabude pichat zase rezat to pod kvapalinou proste to zato nestoji…

Co vymejslite? Vemte nuzky na plech a ustrihnete to. Nez bych to lamacim nozem upizlal, mam to nuzkama ustrizeny 5x.