Moc děkuji, za vyčerpávající popis
Ten tranzistor Q1 teda vyřadím, nenapadlo mě, že to bude mít takový neblahý vliv na činnost LT1158…
Udělám v obvodu tedy modifikace - odstraním Q1, vyřadím diodu D3 a přidám shottkyho diody za panel a před baterku.
A pak uvidím, co se bude dít. Ještě počkám, až mi dorazí obvody LT1158 a pak to otestuju.
Tranzistor Q1 zřejmě v původním autorově návrhu byl jakožto back-to-back spojení s Q2, aby v případě zavřeného tranzistoru (když je celý obvod vypnutý) neprotékal proud zpět do panelu přes ochrannou diodu v tranzistoru… Jde o to, že FV panel je vpodstatě velká dioda, což pro baterku je zapojení do skratu a myslím, že bych se pak s panelem mohl rozloučit (což není levná sranda)…
Každopádně moc děkuji za vysvětlení, zase se tak moc nepohybuju ve funci DC/DC měničů, takže tvůj popis byl pro mě dost velikou pomocí.
A ještě k těm naměřeným hodnotám, odpovídají skutečnosti, společně jsem mě měřil s MP a veličiny current, voltage jsou z panelu a batvolts, batamps jsou tekoucí z měniče.
K baterce už diodu netřeba, tam by dělala jen další zbytečné ztráty. Dioda před panelem bude dostatečná.
V původním zapojení to s tranzistorem Q1 fungovalo, protože měnič byl navržen pro jeden 12V panel (tedy napětí do 20V) a Q1 byl tedy při spínání otevřen. Ve tvém případě to už bohužel neplatí.
Co se týká poškození panelu zpětnym proudem - k tomu by nemělo dojít. Panel není pouze 1 velká diody, ale mnoho diod v sérii. Když si vezmeš VA charakteristiku fotodiody, zjistíš, že naprázdno dává osvícená jen o málo vyšší napětí, než je otvírací napětí v propustném směru. Teď nastřelím ať nežeru o 30%. Takže pokud panel dá naprázdno např. 35V, tak při zateměném panelu (nebo v noci) by jím začal protékat zpětný proud teprve pokud by baterie měla napětí 35/1,3 = 27V. Jedna autobaterie by tedy žádný zpětný proud neměla vypotit.
Docela by mě to zajímalo. Pokud tvůj panel vytlačí např. 10A, tak ho proudem 1A určitě nezničíš. Mohl bys tedy zkusit připojit zastíněný panel k baterce přes výkonový odpor 10R a změřit, jesli do panelu něco teče. Ovšem pokud se o něj bojíš až tak moc, tak to neřeš . Ostatně stejné měření by mělo jít provést s kalkulačkovým “panelem” .
Zkusím to teda změřit na nějakém jiném článku, budu mit nějaké k dispozici… Vím, že panel je v sérii 60 diod, ale jen jsem to obrazně tak napsal
Dioda u baterky bude mít největší ztrátu, protože tam už je hodnota proudu dost vysoká… Ale nebude to vadit LT1158, když v případě, že bude “vyřazen z činnosti” díky nulové energii z panelu a bude mít napětí na T-SOURCE z baterky?Ono v podstatě bude obvod v případě nenapájení panelem napájen z baterie…
Jinak panel je 220Wp s nominálním napětím při plné zátěži kolem 29V a proudem kolem 7A. (Samozřejmě při konstantě 1000W/m2 což moc nehrozí, ale něco z něj vyždímat jde.)
Právě, že bude napájen (přes Q2) z baterky. Na V+ tedy bude zhruba Vbat-0.7. Jelikož může být na T SOURCE o 5V více než na na V+, tak se nic neděje.
Jelikož má mít obvod odběr ve vypnutém stavu kolem 2mA, neměl by to být problém. Samovybíjení autobaterie je vyšší. Ostatně můžeš si spočítat, jesli ztratíš víc energie na vypnutém LTčku nebo na zatížený diodě .
60 Si diod v sérii neotevře ani 30V, takže baterie nemá nárok.
Já jsem ale v.ůl Vůbec mi nedocvaklo nějaké prahové napětí potřebné k otevření diody a navíc 60ti násboné To je tak, když člověk přemýšlí nad spoustou věcí a elementární souvislosti mu nedojdou…
Takže moc díky za bezva rady, určitě to modifikuju hned, jakmile budu mít LTčka a ozvu se, jak mi to dopadlo
To máš zapojení podle toho obrázku v souborech (se stabilizátorem a D4)? Jesli ano, tak je obvod stále v ohrožení. Na většině pinů je totiž povolené napětí +V + 5V. To s výstupem stabilizátoru 15V dá celekem 20V. Toto napětí je na TSOURCE a dalších pinech stále překračováno (pokud dává panel i 30V).
Radši bych připojil LTčko naostro bez stabilizátoru (pokud panel nepřekračuje 36V, jinak by se stabilizátor hodil, ale na vyšší napětí) a konec D4, který je nyní va V+, připojit na BOOST DR (viz. první zapojení v datasheetu). Ten zajistí, že do gejtu fetu nepůjde více než 15V ikdyž bude napájení obvodu přes 30V.
Tuto modifikaci jsem už udělal, že jsem konec diody místo na napájení napojil na boost dr… Takže říkáš stabilizátor vyřadit taky… Dobře. V datasheetu píšou, že LTčko má max napájení 36V, takže by to mohl přežít. Panel dává 36V naprázdno, se zátěží se to hýbe +/- 30 až 33V.
Jesli panel běžně dává 36V, tak bych zbytečně neriskoval. 78L15 bych nahradil 78L24 a zemnící nožku jí podepřel 12V zenerkou. Tím stabilizátor pustí něco pod 36V (zenerka nebude mít při nepatrném proudu zemnícím pinem stabilizátoru celých 12V, chtělo by vyzkoušet vhodné napětí, nebo jí pomoct odporem ze vstupu, např. 22k).
Kdyby sis náhodou někde kreslil to modifikovaný schéma, tak se nestyď a poděl se .
Ještě tedy to napětí z panelu změřím, a pokud bude naprázdno kolem 36V, tak tam dám stabilizátor 24V a zenerovu diodu… Schéma určitě pak poskytnu, až ty modifikace vyzkouším
Už ho mám nakreslené, takže pak určitě zveřejním… A ten odpor 22k myslíš předpokládám z vstupního napětí na spojení ZD a stabilizátoru, že?
Tak jsem to upravil-se stabilizátorem 24V a ZD 12V na zemnící nožce, vyřadil jsem Q1 a pin 13 u LT1158 jsem spojil přímo s tranzistory a k baterce jsem dal shottkyho diodu (pro jistotu)
obvod jede , avšak LTčko se docela dost zahřívá, tak nevím, nevím…
Zkusím tu D4 připojit na + baterky… Tu diodu k baterce jsem dal, aby měnič nebyl zpětně napájen baterií, protože jsem tam přidal i ventilátor na chlazení tranzistorů,tak ať se tím baterka moc nevybíjí a zbytečně to celé nejede…
ale pokud D4 bude z baterky, tak to budu muset diodu vyřadit… no ale teď mě napadlo, že si nejsem jist, jestli to bude dělat dobrotu, protože jednou za čas program v uP propojí baterku s panelem na nějakou dobu, čili se na baterce objevuje celkem vysoké napětí…
Jsli máš diodu mezi +C2 a baterkou, tak připoj konec D4 mezi diodu a baterku. Nic snazšího. Ale to je stejně jen jako pokus, konečný řešení by bylo jiný. Jde mi o to, jesli přehřívání nezpůsobuje ztráta na vnitřním tranzistoru u BOOST DR, který omezuje napětí na kondiku C3.
Jak moc se to vůbec hřeje - udržíš prst? (do 60°C)
Pokud by to přehřívání nebylo velký a způsoboval ho opravdu tenhle tranzistor, asi bych to moc neřešil.
Co se týká velkýho napětí na baterce - autobaterie je hodně tvrdej zdroj a nějkej trapnej 7A panel s ní rozhodně nehne . Vem si, jakej dodává proud při startování a napětí neklesá ani na polovičku (když to není v zimě).
Zapínání ventilátoru by určitě šlo odvodit od činnosti LTčka .
Jo tak o tvrdost baterky nešlo, ale spíš jsem tím myslel, jestli by ty napěťový špičky nedaly co proto LTčku… Baterka je pekelně tvrdý zdroj, to mi povídej
Prst na něm udržet jde, ale opznání vůči minulýmu zapojení se hřeje… Těžko říct, jak moc se bude hřát při trvalém chodu. Zítra to zkusím přepojit a uvidíme, jak se to změní…
Tak ještě jsem měl jeden nápad to ověřit - a to zapojit obvod k trafu (má ruzné napětí 16,20 a 26V, takže jsem ověřil, jak se ohřívá LTčko při různých dropp-outech napětí pro boost… Měl jsi pravdu, pro nižší napětí se méně ohřívá…
Nechám to zítra (pokud bude svítít oskar) jet na panelu a uvidíme, jak se moc zahřeje…
Jesli pak na švábovi udržíš prst, tak to bude dobrý. Případně na něj můžeš přilípnout kus chladiče . Kdyby se ti ohřev nelíbil, můžeš ten kondik napájet třeba přes 7815 z panelu a nebo trvalý připojení na baterii by taky nemělo bejt problém.
Jak jsou na tom s teplotou fety? Kdyby dvojka topila, možná by mu pomohl RC článek na omezení du/dt. Někdo tu na fóru dával odkaz, kde byly rozebraný ochrany spínacích fetů, ale nemůžu to najít .
Dobře,tak když bude moc topit,dám na něj kousek chladiče,mám tam stejně proud vzduchu,který usměrním na LTčko.
Dám sem pak fotku,jak obvod vypadá ve skutečnosti.
Dále FETy jsou naprosto chladné,dal jsem tam s Uds=100V a je to zatím ok.
Takže dneska to otestuju s panelem.
Tak jsem to testoval - sice zatím nebylo hezké počasí na celý den, nebo když bylo,tak jsem neměl čas… Ale nechal jsem to jet cca 4-5hodin (byla sice mírná oblačnost), takže to jelo jen na částečný výkon. Nicméně tranzistory jsou studené, na LTčko jsem dal malý chladič a je ofukováno vzduchem, takže paráda:-)
Vše zatím šlape jako hodinky
Tak dnes jsem to testoval v celodenním provozu a jede to parádně. Tranzistory se vůbec nehřejí, jen stabilizátory mírně a mírně LTčko,ale vše je chlazené, tak je to super:-)
Jen mě tíží ještě jedna věc, v případě, že obvodem teče malý proud, tak uP vypne LTčko a rozsvítí se žlutá LED. Mám jen obavu a podezření, že se obvod defacto nemá jak zapnout z tohoto režimu, protože proud se nezvýší díky vypnutým tranzistorům a ty se nezapnou, páč je vypnut LT z uP… takže taková prekérní situace