Automobilové budíky

Dobrý den,
Potřeboval bych, resp chtěl, bych ovládat budíky z auta (rozuměj tachometr, otáčkoměr, teplotu, palivo)pomocí jednočipu, nejspíše PIC, obstaral jsem si budíky z fabie, všechny ručičky jsou řízeny elektronicky. budíky jsem rozebral. Řízení mi přijde jednodušší realizovat pomocí přímého připojení na vývody motorků, než zkoumat rozhraní o 32 pinech. Problém ovšem je, že nemám ponětí co je to za motorky a jakým způsobem se řídí, uvítám jakékoli rady, náměty, podněty, otázky. přikládám fotky rozebraného motorku, má 4 vývody, uprostřed je velmi pružně usazeno kolečko, očividně je na magnetu. když motorek překlápím poskakuje, což přisuzuji magnetu. Na ručičku je zpřevodováno, velmi do pomala, takže motorek musím mít vyšší otáčky. především kvůli tomu bych nepředpokládal, že se jedná o krokový motor. Póly jsou spojeny úhlopříčně.

Další poznatky: pokud se přpojí úhlopříčně na napětí, tak se kolečko otočí a “drží” v pozici, ale díky tomu jak je na volno usazené hodně pruží. takže jsem z toho vysledoval že budu muset nějak střídat napájení na těch dvou párech, skoro jako na krokáči. ještě to chce vychytat, hlavně reverzaci.

:arrow_right: administrator: přesunuto ze sekce "Elektronika bez mikrokontrolérů, procesorů"
004.jpg
003.jpg
002.jpg

Jsou to krokové motorky. Celý panel se dá řídit pomocí dvou vývodů datové sběrnice CAN-BUS.

Tak napul jsem tušil, že přes can tomu půjdou udílet příkazy, ale nemám nejmenší ponětí jaký příkazy tomu posílat, nehledě na to, že can mám pocit že potřebuje adresaci, z čehož plyne že bych musel zjitit adresy. zkusím si objednat pic s integrovaným canem, emulovat si ho softwarove by byl asi pěknej opruz. každopádně díky, kdyby si třeba věděl jaké příkazy, nebo nějaké tipy popřípadě materiály, tak neváhej zaslat.
Díky moc

SW CAN, to by sis docela uzil :slight_smile: HW CAN by sel, ovsem pokud sezenes dokumentaci (myslim, ze to nebude tak snadny, jak by se mohlo zdat). Dal by ty prikazy slo odposlouchat, ale kdyz v oktavii RS beha jen pres konfort-CAN pres tisic zprav za vterinu, taky asi nic moc :slight_smile:
Ridit to jako krokovej motorek by nemel bejt moc problem, na to stacej 4 kroky na otacku vzdy s 1 napajenym vinutim (automatizace.hw.cz/motory-jejich-rizeni-s-mcu-3-cast-ridici-algoritmy-regulace-s-mcu). Pokusem nebo vypoctem (pocty zubu kolecek) pak zjistis prevod a mas hotovo :wink:
A kdyz budes mit stesti (vinuti budou mit malej odber), nebudes ani potrebovat H-mustky.

No právě se obávám, že dokumentace nebude k sehnání, ačkoli Petr, psal docela učeně tak třeba ví něco co já ne. Další věc je, že mám budíky samotné, samozřejmě by nebyl problém v autě se na CAN připojit, už jsem to dělal při montáži sledovacího systému, ale nerad bych šahal do zapnutýho stroje, obzvlášť když vim že dneska se tomu znelíbí jedno napětí a rozsvítí se 100 chybových hlášek a auto nepojede :frowning:, takže bych to nerad podělal… nakonec asi stejně skončím u přímého řízení motorů, jen jsem zvědav jaké budou třeba frekvence, no po víkendu si snad najdu čas a podívám se na to…

Pokud jsi ještě nezavrhnul CAN, tak prostuduj tyto stránky. Je tam i Fábia Monitor, ten sice nepotřebuješ, ale informace se ti budou hodit.
Nakonec asi nejjednodušší bude, jak už jsi psal, řídit motorky přímo. Záleží taky co s tím vlastně zamýšlíš.

pp2can.wz.cz/

No CAN jsem nezavrhnul, už jen z toho důvodu, že to není špatný do budoucna. zkusil jsem jim napsat mail, ale pochybuju že odpoví natož, že zareagují kladně :smiley:. informací tam mají docela dost, ale přijdou mi zbytečný, je to jako přeložit datasheet. Někomu to možná přijde vhod, ale já jsem hledal něco odlišnýho, a vypláznout 2 tisíce za to, abych si mohl hrát a pak se mi to doma válelo… ne díky. to si za ty peníze radši postavim pořádnou vývojovou desku nebo programátor, pro to rozhraní bych neměl využití.

EDIT: Tak alespoň odpověděli, sic jak jsem očekával, že data či rady nemohou poskytnout, ale alespoň si udělali čas a odpověděli. :slight_smile: