Ahoj,
potřebuji co možná nejjednodušeji (málo součástek = žádný nebo velmi jednoduchý plošný spoj) zvýšit napětí +12 V DC na +15 V DC. Nemusí to být moc přesně (klidně i na 16 V). Přes obvod poteče proud do 100 mA.
Jednoduše nevím, ale kdybys to chcel dělat složitě tak přes zvyšovák s trafem a usměrňovačem ale to je fakt asi hodně složitý. A těch 12V máš z čeho, z autobaterie?
Pokud mohu trochu rozšířit původní Marcelův dotaz, existuje, prosím, ještě nějaký jednodušeji zapojitelný DC-DC měnič? Ne snad, že bych si stěžoval na MC34063, ale říkám si, že určitě existe něco dražšího, co potřebuje okolo ještě méně součástek a např. nepotřebuje připojit cívku.
Bez cívky akorát tak nábojovou pumpu s kondenzáory, ale to je jen pro malý proudy, řádově mA. Respektive má to smysl jen pro malý proudy, ne že by to na velký nešlo.
Ta cívka je tam defakto hlavní prvek. Pokud ti jde o to, že doma žádnou cívku nemáš, tak stačí kuchnout skoro jakoukoli toroidní cívku z čehokoli. Jestli máš doma nějakej PC zdroj, tak ty cívky jsou vcelku vhodné, kdyby ne, tak to bude mít jen horší účinnost.
Ta cievka tam ozaj musi byt. V PC zdroji su toroidne cievky mega rozmerov oproti tomu co on potrebuje. Podla udajov z kalkulatora mu vyhovuje cievka tak okolo 0.1uH, to je mala cievka. Ja by som skusil kuchnut radcej nejake stare radio. BTW tento obvod sa pouziva v cinskych autonabijackach na mobil.
Děkuji. Právě jsem zjistil, že není problém koupit hotové cívky. Jen je musím hledat pod pojmem tlumivka a ne cívka. Předpokládám, že je jedno, zda je to malý toroid nebo součástka připomínající kondenzátor a že záleží jen na indukčnosti, která musí být větší než Lmin, který vypočítá kalkulátor.
Kromě indukčnosti taky záleží na odporu (=> dovoleném proudu). V závislosti na velikosti L a R ji můžeš sehnat i opravdu malou v SMD. cz.farnell.com/multicomp/mcsd43- … dp/1864098
No a jako vždy bývá cena až na prvním místě. Záleží tedy, zda je pro tebe cenější čas (platí v případě kusové výroby pro zaměstnavatele) nebo součástky (sériová výroba, domácí zábava). Pro první případ existují monolitické 3/4-nohé měniče např. cz.farnell.com/tracopower/tma-12 … dp/1007521 . Tenhle je na menší proud, snadno najdeš silnější.
Objednávat jednu součástku - to už by byla cena opravdu zbytečně velká. Velice podobný (možná stejný) DC-DC z 12V na 15V jsem našel i v GESu (DCC1-1215S), ale má jen 67mA a to už nestačí, takže budu stavět s MC34063. Moc díky za tip na ten integráč.
Děkuji za info ohledně toho proudu cívkou. Vůbec mi to nedošlo, že musí zvládnout výstupní proud. V GESu mají malý toroid 22uH 3A za velice přijatelnou cenu, takže o cívku postaráno . Díky.
Jinak jestli tě mohu ještě otravovat, pokud použiji zapojení MC34063, které mi vyhodil kalkulátor (přikládám do přílohy zkušební Step-Down z kalkulátoru), je prosím možné místo nějakého rezistoru přidat trimr a jemně donastavit výstupní napětí?
Existuje prosím nějaká konvence jak se označují stabilizátory s galvanicky odděleným výstupem? Např. jsem našel stabilizátor LM2576, ale V PDF není zmínka o “galvanically isolated output”, takže předpokládám, že výstup oddělen není. LM2576-LM2576HC.PDF (751 KB)
LM2576 je pouze čip. Sám od sebe nic neodděluje. Když se podíváš na základní zapojení, tak ti musí být jasné, že se žádné oddělování nekoná. Samozřejmě všechno jde když se chce, ale v tomhle konkrétním případě je to nevýhodné. Musel bys v zapojení nahradit cívku trafem a na jeho výstup přidat obvod s optočlenem pro zpětnou vazbu.
Naopak ten DCC1-1215, co jsi odkazoval nejspíš galvanické oddělení má (jinak by nepotřeboval 4 piny). To se ostatně dočteš v datasheetu (nečetl jsem ho). Stačilo by pak sehnat onu 3V verzi místo 15V (která bude mít větší výstupní proud) a použít to, jak píše technik. Nicméně na výstupu najdeš zvlnění ze vstupu + to, co přidá onen 3V měnič. Proto bych doporučil spíš přímou konverzi. Záleží ale na tvých požadavcích, třeba to bude vyhovující.
Takovéto zapojení se však často používá tam, kde je to levnější a rušení ze vstupu nevadí. Např. když chceš prodloužit životnost žárovky (snížit jí napětí), tak to série s ní a 230V dáš sekundár 24V trafa tak, aby se oněch 24V odečetlo. Takové trafo stačí s menším výkonem(stejný výstupní proud, ale menší výstupní napětí), než kdyby se transformovalo přímo z 230 na 206.
Ahoj … taky sem potřeboval na lithio Iontovou 12v baterii zvednout napětí na 16v … vše se my zdalo zbitečně složité a nespolehlivé … vyřešil sem to amatersky postačili my ventilatory z Pc 12voltovej - na baterii a ten pohaněl druhej 12v ventilator , kněmu sem přidal několik kondenzatorů a výsledně fungoval jako alternator o 12v přidal sem dotyčnej potenciometr nebo rezistor abych upravoval napětí , a poté sem to seriově napojil na baterku a hle mam 4 +12v -16 a taha my to zesilovač 2x40w na 16v paradně ( straty z baterie 0,2Ah na 12v