Jak ošetřit dlouhé přívody

Chci si udelat jednoduché zabezpečovací zařízení. Bude mít 3 rozpínací kontakty. Ty budou ve vzdálenosti cca 13, 14 a 17m. Propojení bych chtel udelat telefonním kabelem s 6 žilami. Pro každý kontak jedna dvojlinka. Mcu bude Arduino mini s Atmega 328. Říkám si, že to asi bude chtít blokovací kondenzátory. Jenže Nevim jakou kapacitu a kam.

Oddělit vstupy MCU optočlenem a odděleným napájením.

Mám jen jedno napájení DC 12V. Budou stačit dva tyto DC-DC konvertory pro napájení, jenž budou připojeny na zmíněných 12V pararelně? Mám tři větve na spínání a tak bych použil tento optočlen. Do každé větvě se spínači bych dal sériově odpor, abych se dostal do parametrů optočlenu. Jak mám zapojit spínaný výstiup optočlenu? Přes nějaký odpor (jak velký) připojit pin mcu k + a optočnem spínat k zemi?
kb8k7.pdf (289 KB)

Optočlen je OK, ale ten zdroj není galvanicky oddělený, jak píše Sender. Pokud budeš mít standadní PIR čidla na vstupech, potřebuješ galvanicky oddělený měnič 12V DC na 12V DC. Např. tyto amtek.cz/cs/dc-dc-menice-traco Lze samozřejmě použít i cokoliv podobného. Záleží na proudovém odběru těch čidel. A pro sichr, že měnič jede, bych použil ještě jeden optočlen na přítomnost toho odděleného napětí. Vstupy musíš filtrovat např. 100nF až 1uF kondenzátory a ošetřit sw délku sepnutí čidlel. U EZS se používá od rozpínacího kontaktu až k vyváženým smyčkám. Na vstupu jsou ochranné transily či zenerky a vstupy dále vedou do operačních zesilovačů kvůli tomu vyvážení. Tady se ale nepoužívá ani oddělené napájení pro čidla, jen je jištěno vratnou pojistkou Polyswitch. Ty vstupy jsou v klidu ve smyčce a při polplachu se rozpojí. U vyvážených smyček je odpor třeba 1K, při poplachu 2K a při narušeném tamperu rozpojeno.

Jednalo se mě o především o blokovací kondenzátory. Kam se zapojí? Mezi přívody, či k zemi? Hazardní stav je téměř vyloučen, jelikož se bude jednat jen o krátkou kontrolu, zda je odpadní potrubí na svém místě bez nutnosti fyzické kontroly. Člověk příjde, PIR čidlo sepne, mcu ověří, zda jsou kontakty sepnuty či rozepnuty a na cca 10 sekund rozsvítí indikaci zelené led a pípne piezzo, že je vše ok, nebo zabliká červená led a zapípá piezzo, že to ok není. Na chráněném odpadním potrubí budou přilepeny magnety, jenž zajistí sepnutí jazýčkových kontaktů v případě, že bude na svém místě. Mám ho na společné půdě a nějaký vtipálek mě ho čas od času odpojí a já pak vyplavuji souseda. Je značně otravné při každém puštění vody vyjít z bytu a zajít na půdu zkontrolovat, zda je vše v pořádku. Nestává se to často, ale parkrát se to stalo. Proto si dám krabičku s mcu a pir čidlem na sříňku nad dřez, odkud vede toto zmiňované odpadní potrubí. Pokud člověk šáhne na kohoutek, tak sepne pir čidlo a hned ví, zda je vše ok, nebo není. Jde o dočasné řešení. Na půdě, jenž je ve stejné úrovni jako můj byt plánuji rozšíření bytu, ale do té doby chci mít jistotu, že si s tím odpadem nikdo nehrál, bez toho, že ho budu chodit fyzicky kontrolovat.

Odkazy :
Modul jazýčkového relé
Modul PIR
Modul piezzo

Doufal jsem, že při použití těchto modulů nebude třeba dělat žádné další zásahy do obvodu vyjma přidání nějakých blokovacích kondenzátorů, na který jsem se ptal. Zmiňopvané moduly jsem už pro tento účel koupil a mám je už doma. Je i v tomto případě nutné či silně doporučované galvanické oddělení? Doufal jsem, že si vystačím s blokovacíma kondenzátorama.
Piezzo.jpg
Jazýškové relé 2.jpg
PIR.jpg

Teda to je mazec. Já bych tam dal pořádnou sirénku a jak na to sáhne tak se z toho … A ještě po něm něco zbyde :slight_smile: To funguje daleko lépe, než můžu pustit vodu? Mám tam odpadní rouru? Efekt překvapení je daleko účinější. Ale musíš to udělat skrytě.
Pokud to chceš dle svého, tak blokovací kondenzátory bych dal jak na napájení k modulům, tak na vstupy mezi signální vodič a GND. Také jsem koukal na ty moduly, některé jsou na 5V. Z toho plyne i ten DC-DC měnič. Možná bych zkusil i napájení přímo. Tj., 7805, podepřenou diodou na GND a výstup rozdělit 2 diodama (cca 5,3V). Vstupy přes odpory a zenerky na GND (5V6). Není to až tak daleko.

PS. A za jak dlouho potřebuje soused zase vymalovat …

Stává se to vcelku zřídka a myslím si, že soused v tom prosty nemá. Většina lidí nemá od půdy klíče a on také ne.

Jakou hodnotu? Nějakých 100nF či větší? Ten DC-DC měnič, co jsem psal výše dá se použít? Mám jich doma několik kousků a dá se na nich nastavit libovolné napětí. Nebo je lepší použít tu 7805? Odpory na vstupech máš na mysli sériově nějaký 1k? Nějak si nedokážu představit, co máš na mysli tu 7805 podepřenou diodou. To jako zapojit k 7805 neprůchodně diodu mezi + a gnd u výstupu z 7805? Zenerky proti zemi v průchodný nebo neprůchodný pozici? A taky nechápu co máš na mysli rozdělit 5V cýstup 2 diodama, že by z toho bylo 5,3V.

Zkus 100nF mezi signalový a GND a třeba 10uF mezi +5V a GND. Ten měnič použít můžeš, ale nemá galvanické oddělení. Ale lze jím nahradit 7805-ku.
To podepření 7805-ky a diody pro rozdělení napájení jsou v obrázku. Je to jen sichr, když by se něco indukovalo na napájení, tak diody na výstupu zdroje 5V to nepustí zpět a nedostane se to ani na napájení mcu. Na vstupy určitě stačí odpory 1K a ty zenerky na GND.

Smazána špatná příloha.

Len tak mimo tému, tá dioda pod 7805 (ak nie je zenerka) nemá byť zapojená opačne, teda voči zemi v priepustnom smere?

Jo - ta dioda je obráceně. Takhle tam může být zenerka, pak by výstupní napětí bylo 5V + napětí zenerky.

Sorrráááč a díky za připomínky. Kreslil jsem to narychlo před odchodem z práce. Už jsem to opravil. Správně je dioda katodou na GND. Jinak by tam netekl proud z 7805-ky a ta by neregulovala. Může tam místo té diody být zenerka, jak psal Balů. Ta má potom anodu na GND.