Měření rychlosti

Zdravím, chtěl jsem se zeptat zda někdo nevíte na jakém principu měří rychlost takové ty měřiče rychlosti co jsou na vjezdech do obcí ?? DOcela by mě to zajímalo, jelikož to prý stojí přes 50000,- a byl mi položen dotaz zda by se tonedalo udělat doma, tak se ptám zda někdo nevíte jaký princip je tam snímání té rychlo, zda je to ultrazvuk, optika…

Děkuji

Zdar,
presne to nevim, ale tipnul bych si princip radaru…
V pripade radaru by to poslalo VF impulz (nekolik GHz) smerem, kterym to meri a ceka, kdy se vrati odrazeny impulz. Pak to nejakym zpusobem spocita vzdalenost (tipnul bych korelaci), to samy zopakuje a z rozdilu spocita rychlost. Co se tyka domaci vyroby, tak te asi zklamu, ale nemas sanci…

Radar :slight_smile:

Na kolene? To neslubuj.

Cas, za ktory sa Ti vrati odrazeny signal je dany vzdialenostou / rychlost svetla.

150000km -> 1 sekunda (tam aj spat)
15m -> 0.1us (cas tam aj spat, pre 15m vzdialeny objekt)

nech je to 45m -> 300ns bude trvat odrazenemu signalu,kym sa vrati domov.

Ak ide auto 60km rychlostou, potom prejde za jednu sekundu cca 17m.
Rozdiel casu navratu odrazeneho signalu medzi 45m a 33m (auto sa posunulo za 1 sekundu o 17m) je 220ns. Ak tento cas budes merat s nepresnosotu +/- 10%, urobis chybu merania +/- 6km/h (54-66km).
Pre takuto nepresnost musis mat rozlisenie celeho retazca (istota vyslania zvazku pulzov a presnost merania prichodu odozvy) 20ns.
To znamena, ze ak by si pouzil vlastny generator, musis mat istotu s presnostou 20ns, ze uz urcite zacal kmitat, respektive, ze sa prepinaci prvok, ktory ho prepne na vysielaciu parabolu prepol. Mozes to samozrejme nakalibrovat, ale nakalibrovane hodnoty sa Ti nesmu pohnut s casom a s teplotou.

Mozno by si ich mohol nahovorit na nejake zariadenia vlozene do cesty, ktore by ti vysielali info o prejazde napravy vozidla. Ak das dve taketo snimacie zariadenia od seba do definovanej vzdialenosti, napr. 17m, potom vies velmi jednoducho vyhodnotit cas prejazdu auta medzi dvoma takymito snimacmi (tlaku, induktivny snimac, …) A to sa uz meria velmi v pohode. Ale tie stavebne prace by urcite niekolko nasobne prekrocili cenu normalneho radaru za 50000,-.

Jsem nadtim zauvažoval a došel jsem ktrochu jinýmu řešení, nevim jestli je to vůbec realizovatelný a možný, ale řek bych že jo.
Můj návrh:
Máš vysílač určitého signálu, ten signál bude sínusový a bude se odrážet od vozidla, ty ho vysíláš a zároveň přjmáš, pokud by se oběkt nehýbal, tak by odražená vlna měla konstantní fázový posun vůči vysílané, ale když se oběkt hýbe tak se mění fáze odražené vlny, takže bych řek že by šlo tudle změnu detekovat a podle ní vyhodnocovat rychlost vozu.
Nebo by možná šlo využívat něco jako je tomu u zvuku, když se zdroj přibližuje tón se zdá být vyšší než kdyby stál popřipadě se vzdaloval.

Jinak bych řek že realizace radaru pro detekci rychlosti aut musí být v amatérských podmínkách řešitelná, protože když se podíváme na datum prvního radaru 1934 tak dospějeme ktomu že je postavenej ještě s elektronek a taky fungoval, takže podle mě vdnešní době moderní elektroniky musí jít radar sestavit raz dva. :smiley:

V podstatě popisuješ Dopplerův jev, na kterém jsou radary založeny. Má obecnou platnost a to jak pro akustické vlny tak i pro radiové vlny. U radarů je žádoucí, aby vlny byly vyzařovány v malém úhlu, řádově jednotky stupňů, což znamená používat frekvence GHz až THz. Ty se vyrábí v magnetronech, které si asi těžko někdo doma zhotoví. Leda že by je vybral z mikrovlnky.

V poslední době se hovoří o “radarech” s lasserovým paprskem, který nahrazuje radiové vlny. Údajně by měla jimi být vybavena slovenská policie. Dnes není problém měřit časy s rozlišením až na 60 ps a ani lasser není nesehnatelný, horší to bude s fotodiodou a otikou, ale na krátké vzálenosti by se to dalo udělat na koleně.

No z realizace už raději sešlo :smiley: Na to doma určitě nemám, hlavně ani nevím kde bych sehnal ten vysílač, přijímač

Prave ze to je pro domaciho kutila ten nejvetsi problem :slight_smile: preci jen parabola, pak snimac (dostatecne citlivej) v ohnisku… nic pro (ikdyz dozajista sikovny) cesky rucicky :frowning:
Abych nezapomel… kdyz meris na “ns” tak muzes na klasicky mcu zapomenout (s trochou stesti bys nasel dostatecne rychly plc, coz samo o sobe neni levna zalezitost nehlede na uceni se vhdl ci neceho podobnyho pokud bys to chtel merit primo…)

Okrem toho rychleho vyhodnotenia “binaru”, ze dosiel odrazeny signal, ostava stale problem riesenia analogoveho prijmaca, ktory bude mat dostatocnu selektivitu, citlivost, ale zaroven velmi male oneskorenie. Bez speci rezonatorov, ci co sa to pouziva na GHz, sa bude dat tazko zaobist a uz vobec nehovorim o tom potrebnom speci pristrojovom vybaveni. Ako pisal Technik, merat s dnes da 60pS (urcite nie bezne), ale vobec ziskat signal s dostatocnou amplitudou, ktoreho casove oneskorenie mozem merat. Ale ani to dnes nie je principialny problem zabezpecit, akurat to cele stoji tych zmienovanych 50.000,-

Ale ak si pockame 1-5 rokov, bude na to specializovany cip, tak ako su dnes na RF modemy. Vyvoj nezastavis :slight_smile:

Ja nevim co furt máte stima gigahertzama, podle mě je to o tom postavit radar v domácích podmínkách, je jasný že nedosáhne parametricky na profi radary, ale co jsem tak různě čet po fórech kde todle nikdo řešil, tak většinou dělal pokusy se 100MHz (3m vlny) což bych řek že je frekvence která je ještě přijatelná a nechá se stim i něco dělat. Podle mě v domácích podmínkách se frekvencí GHz člověk těžko setká, vysoký nároky na součástky, plošňák atp a to nemluvě o měření, osciloskop na 100MHz je ještě jakž takž k sehnání ale pochybuji že se dá sehnat nikde osciloskop nebo nějakej analitickej přístroj na GHz .

Máš pravdu, že na radarech se dají i takové frekvence použít. Problém je však v tom, že tak maximálně na letadla a vzducholodě a ne na to, o čem se tu na začátku hovoří. Čím vyšší frekvence, tím i lépe tvarovatelný paprsek, tj. při použití kruhových parabol paprsek tužkové charakteristiky malého průměru. Podívej se, čím přijímáš satelitní signál a v jakém kmitočtovém rozsahu se pohybuješ. Pravdu máš v tom, že bižuterie okolo GHz je sakra náročná a práce s tím je občas za hranicemi fantazie.

no dodam len- nechce sa mi robit dake schcema a program ale v domacich pdmienkach to musi ist a celkom jednoducho. pretoze nedavno som robil domaci meraz vzdialenosti laserovy s dost velkou presnostou. a funguje bezproblemov a presne ako ma. takze stoho vypliva ze mozes spravit aj radar len treba zmerat dvakrat a z rozdielu-casu vypociata rychlost. a co sa tyka nepresnoszi co bola popisovana hore ano neviem ci je az taka realna ale staci mlen zmenit cas medzi dvomi meraniami.

Podel sa prosim s realizaciou - na domace ucely, myslim, ze by to mnohych zaujalo.

Tady je jeden odkaz…
edparadis.com/radar/

V časopise EPE 2008/12 a 2009/1 je kompletní stavební návod. Také si dovolím podotknout, že veškerá tato zařízení podléhají přísnému schvalovacímu řízení.

Jirka

Co řádíte?!? Jakej radar? Nejjednodusší jsou dve smyčky zafreznutý do asfaltu a měří se jen delka impulzu mezi oběma smyčkama (mění se indukčnost když je nad tím auto). A kdybych už nemohl dělat zářezy do asfaltu, tak stačí dvě bedny vedle silnice s feritovou tyčkou a taky auto sdetekujete (s výjimou trabanta). V nejhorším bych udělal detekci infralaserem z CDRW jednotky, ale dělat detekci pomocí radaru je fakt složité, když nekoupíte hotový modul za děsné peníze!

On se k tomu měření ale radar skutečně používá. Zkusím zareagovat jen n aněkteré střípky, které jsem zde přečetl.
Anténa: parabola v podstatě nemá moc smysl, musela by mít rozměry (pro rozumný zisk) takové, že by se obtížně zastavovala do zařízení. Řešení je plošná (flíčková) anténa, nebo horna. Měření rychlosti objektů se provádí vyhodnocením záznějové frekvence získané z vyslaného a přijatého (dopplerův jev se uplatní) signálu. čím větší je rozdíl signálů, tím vyšší rychlost má / mělo vozidlo. Použitý kmitočet - přesně neví, ale určitě platí pravidlo, že odrazná plocha musí být mnohonásobně větší než vlnová délka měrného signálu. Takž pro čelní plochu (nebo příčný rozměr) auta bych tipl vlnu dlouhou 10cm a méně.
Magnetron - ten bych v takovém radaru určitě nehledal, pro malé výkony stačí polovodiče. Malé výkony jsou použít proto, protože detekujeme objekty na malou vzdálenost a máme citlivý přijímač.