Mikropočítač PIC16F1937 - prosím o pomoc

Dobrý den, za nedlouho mě čeká maturita z předmětu MPS (mikropočítačové systémy) a já z toho mám obrovský strach. Jednak máme “učitele”, který nás téměř nic nenaučí, a druhá věc je ta, že mě to vůbec nebaví. Mám k maturitě 8 otázek a já nevím o čem u každé z nich mluvit. Jestli by se našla nějaká dobrá duše co by mi k nějaké otázce napsala něco, o čem bych mohl mluvit(15 min), byl bych velmi vděčný. Děkuji.

**1. Popis mikropočítače PIC16F1937 **
a. Základní vlastnosti mikropočítače PIC16F1937
b. Architektura a základní části mikropočítače PIC16F1937
c. Paměťový prostor mikropočítače PIC16F1937
d. Registry pro nastavení mikropočítače PIC16F1937

**2. Integrované periferie mikropočítače PIC16F1937 **
a. Příklady integrovaných periferii mikropočítače PIC16F1937 a jejich využití
b. Vstupně výstupní brány a jejich nastavení v mikropočítači PIC16F1937
c. Ochranný rezistor, pull-up a pull-down rezistor
d. TIMER0 a jeho nastavení v mikropočitači PIC16F1937

3. Vstupy a výstupy mikropočítače PIC16F1937
a. Realizace a využiti binárních a analogových vstupů a výstupů v mikropočitači pic16F1937
b. Připojení tlačítka, trimru a LED k mikropočitači PIC16F1937
c. ADC a jeho nastavení v mikropočitači PIC16F1937
d. Ošetření napájení a resetu mikropočítače PIC16F1937

**4. Zdroj hodinového signálu pro mikropočitače **
a. význam pojmu synchronní logický obvod a proč se log. obvody synchronizuji
b. Pojmy: perioda, instrukční cyklus
c. Časový diagram mikropočítače PIC16F1937
d. Zapojeni externího RC a krystalového oscilátoru
e. Princip a porovnání zpoždění realizovaného pomocí instrukcí a pomocí TIMERu

5. Vývojové prostředky jednočipových mikropočítačů
a. Hardwarové vývojové prostředky
b. Softwarové vývojové prostredky
c. Překlad a ladění programu v jazyce C, typy chyb v programu a jejich odstranění
d. Příklad jednoduchého programu v jazyce Ca jeho vysvětlení

6. Číselné soustavy v číslicové technice
a. Příklady číselných soustav
b. číselné soustavy ve výpočetní technice a převody mezi nimi
c. Zobrazení kladných a záporných čísel ve výpočetní technice
d. Zobrazení celých a reálných čisel ve výpočetní technice
e. Datové typy z pohledu zobrazení čísel

7. Kombinačni logické obvoty
a. Základní logické operace, jejich rovnice, pravdivostni tabulka, schématická podoba a reléová nahrada
b. Co je to multiplexor a demultiplexor
c. Co jsou a k čemu slouzi dekodéry
d. Princip úplné sčitacky
e. Pravidla Booleovy algebry

8. Sekvenční logické obvody
a. Co to jsou bistabilni klopné obvody
b. Pravdivostní tabulka a schéma z logických hradel bistabilních klopných obvodů RS a D
c. Základní typy registrů a jejich principy
d. Co znamenají zkratky LIFO a FlFo a jaký je princip takto označovaných obvodů
e. Co jsou to čítače a jak se děli z hlediska hodinového signálu

Všechno co pořebuješ vědět k těm prvním třem až čtyřem otázkám najdeš v datasheetu přímo od výrobce mikrořadiče, ovšem ten je v angličtině. Umíš aspoň trochu anglicky? A pozor na to, že je to datasheet pro několik příbuzných typů, musíš si z toho vybrat ten svůj.

ww1.microchip.com/downloads/en/D … 41364B.pdf

Další věc je že máte asi opravdu nějakého zvlášního učitele, protože PIC16F1937 není zas tak složitý mikrořadič a nedovedu si moc dobře představit hovořit o každé z těch prvních třech vyjmenovaných částí 15 minut, s bídou každá tak pět. V podstatě po vás chtějí, abyste se ten datasheet naučili slovo od slova celý nazpaměť, což je víceméně blbost, takhle to nefunguje.

Dalších pět otázek je ovšem obecných a asi nemusím připomínat, že znát (aspoň nějak) bys je měl všechny. Jinými slovy, když o všech těch osmi částech budeš mít nějaké slušnější povědomí, nemusíš se bát žádné z těch otázek.

To že tě to nebaví je ovšem velký problém, tenhle obor a práce v něm se nedá dělat z donucení. Z jakého důvodu sis vybral tento obor, když tě ty věci nebaví?

Díky za odpověď, vybral jsem si obor aplikace počítačů a správa sítí. Nevybral jsem si přímo tenhle obor o mikropočítačích ale prostě se ho od druháku učíme, nevím proč, když to nikoho nezajímá.
Jinak teď řeším otázku:Ošetření napájení a resetu mikropočítače PIC16F1937
nevíte co o tom mám povídat?

Mě taky na průmce nebavila deskriptiva a technické kreslení. Jestli počítám dobře a tenhle předmět máte 3 roky a ty nic nevíš, tak podle mě si maturitu nezasloužíš už jen za ten přístup. Ale jinak platí co napsal výše Mahoney, že pokud si nastuduješ katalogový list tohoto poněkud výstředního mcu a pohledáš na internetu ohledně těch obecnějších věcí, mohl bys to dát. Třeba napájení a reset musí mít ošetřen i osobní počítač - stabilita, bez rušivých signálů, atd. A buď si jist, že v budoucnu narazíš na malé mcu i když budeš síťař na každém kroku. O IoT si nikdy neslyšel ?

3 roky se to neučím, začali jsem se to učit ve 3 ročníku(cca 3 hodiny týdně) kde jsme je také programovali(3hodiny jednou za 3 týdny). Teď ve čtvrťáku(2 hodiny týdně) už ani neprogramujem.

Ošetření napájení a resetu mikropočítače PIC16F1937
nevíte co o tom mám povídat?<
Informace najdeš v datasheetu (jak už psali výše).Ošetření napájení ,ale v jaký aplikaci ?? Jinak to bude při napájení z baterie a jinak ze síťovýho zdroje v podmínkách s velkým rušením a VN špičkami.

ondra27: Ber to tak, že ty obory mají navzájem značný přesah a je dobré o tom něco vědět. Není to tak dlouho, co tu Longin řešil TCP/IP stack - nejdřív na ARMu, pak na soft procesoru v nějaké konfigurovatelné logice - a prý „že jsem nešel radši dělat síťařinu” :smiley: Prostě je dost často potřeba umět obojí, právě proto že počítač dnes už opravdu není ani zdaleka jen PC. Mohli bysme tu vést na tohle téma dlouhosáhlé debaty, ale opravdu je fakt ten, že mikrořadičů i přes různá jejich omezení v sítích přibývá a ještě nějakou dobu nejspíš přibývat bude, jak Radius správně podotýká. Pohled z druhé strany a znalost principů tedy neuškodí (i přes to, že ethernet je i na moderním „osmibitu” tak trochu masochismus).

Takže shrnutí: Vím že kromě psychické podpory jsme ti nějak konkrétně kdovíjak nepomohli, ovšem zrovna tohle opět spadá do ranku „Nejvíc ti pomůžu, když tě nechám pomoct si sám” - když si to z toho datasheetu atd. poctivě vypíšeš, utkví ti toho v hlavě nejvíc. Nejlepší by samozřejmě byly praktické pokusy, ovšem iluze si neděláme. Z toho seznamu se ptej na konkrétní věci, které ti nebudou jasné ani po přečtení a prostudování.

Sender: Když se takhle zeptá kantora, tak ten ho nejspíš nechá mluvit o obojím. Praxe je ovšem nenahraditelná, nejhorší domluva je vždycky s těmi, co mají hromadu (pouze a jen) teoretických znalostí, ale v praxi pak vyvádí takové kktiny, že zůstává rozum stát - a že by to byl dlouhý seznam.

Ondro,

mikrořadiče jsem několik let sám učil na jedné místní střední odborné škole. Pro většinu lidí, kteří se doposud setkali s “běžnou” elektronikou, je to docela šok - něco hodně mimo toho, na co byli doposud zvyklí. Je to zcela jiný přístup k elektronice. Naprosto taky chápu, že se Ti těžko učí něco, co Tě nebaví, tak to prostě je u všeho, nejen u elektroniky a mikrořadičů.

Na druhou stranu vím z vlastní zkušenosti, že cca 50 vyučovacích hodin, které jsem měl já pro výuku k dispozici, v pohodě na pochopení této problematiky stačí. Ale rozsah otázek, který jsi uvedl, opravdu odpovídá těm uvedeným 50-ti vyučovacím hodinám, takže jistě pochopíš, že není zřejmě v silách nikoho z nás na tomto fóru stručně a výstižně takto rozsáhlou látku vysvětlit.

Pokud je to ještě aktuální, moje jediná rada zní: najdi si někoho, kdo s mikrořadiči opravdu pracuje (tedy ne jen v teoretické rovině) a nech si od něj látku vysvětlit. Chce to ale určitě alespoň pro tuto chvíli oprostit se od toho, že Tě to nebaví a zkusit si představit, že by Ti to přece jen někdy k něčemu mohlo být. Možná Tě to nebaví jen proto, že se prozatím nenašel nikdo, kdo by Ti to zajímavě a hlavně prakticky vysvětlil.

A že bys to nikdy coby člověk, zabývající se elektronikou, nevyužil, o tom silně pochybuji. Zřejmě měl Tvůj vyučující začít tím, kde všude kolem nás se mikrořadiče vyskytují. Odpověď totiž zní - všude!!! Kam se podíváš, tam jsou. Nosíš je po kapsách, jsou kam se podíváš, jen o tom nevíš.

Mají obrovské využití a věř mi, že práce s nimi je velice zajímavá.

Mimochodem - odkud jsi? Třeba by se našel někdo, kdo by se na to s Tebou podíval?

Vl.