Paralelní spojení 127 LED diod

Zdravím,
kamarád se na mne obrátil s prosbou o pomoc při oživení blikajícího LED nápisu. Má dva DPS: jeden s NE555 jako AKO + posílení výstupu tranzistorem, to funguje a druhý DPS s LED diodama.
Zde je to horší. Podle mě udělal zásadní chybu, když všechny LED diody spojil paralelně, bez jakýchkoli předřadných odporů.
Výstup z DPS s AKO je obdélník 0V-9V (NPN tranzistor jako spínač, spíná zátěž připojenou na +9V).

DPS s LEDkama má vyrobený(vlastní výroba), zatím neosazený. Snažím se mu jeho osazování rozmluvit, že ty LED nikdy nebudou stejné a že jak to zapne, že mu to shoří. Nehledě na účinnost, kterou jsem počítal a je někde na 20%. Chce použít nějaké klasické nevýkonové červené LED diody max. 10mA na diodu.

Můj dotaz zní, jestli se někdo někdy s něčím podobným setkal, a může zhodnotit, jestli životnost takového zapojení bude po zapnutí vyšší jak několik vteřin, nebo to okamžitě shoří. Vlastní zkušenost nemám, protože mě taková hovadina nikdy nenapadla.

Ono teoreticky kdyby ty LED byly z jedné výrobní série, tak nějaká šance je ne?

Teoretická šance by byla, pokud by to napájel zdrojem maximálné 2,8V - a to to toho počítám i úbytek na sepnutém NPN tranzistoru. Navíc to znamená dobré chlazení spínacího tranzistoru - 1,27A (proud LEDkama) x 0,7V (úbytek napětí na tranzistoru) = 0,889W => tedy zvládnout uchladit alespoň 1W.
Druhá možnost je mít zdroj maximálně 2,1V a spínat to nejakým FET tranzistorem, který má v sepnutém stavu odpor několika miliohmů a tím pádem na něm nevzniká žádná velká výkonová ztráta. Problém je v tom, že to nebude svítit rovnoměrně a když už ano, pak LEDkama s nejnižším napětím bude protékat největší proud a tyto LEDky budou hodně namáhané a budou rychle odcházet. Prostě tolik LEDek paralelně bez odporu je pro LEDky nejkratší cesta do křemíkového nebe. V obou případech je však šance, že to bude fungovat opravdu jenom z říše fantazie.

Když už udělal takovouhle hloupost, tak ať na každou LEDku připájí odpor a pak jí osadí. Teda pokud to neudělal z SMD LEDek, to radši ať si udělá novou DPS. Bude mít 127x LED+R a to fungovat bude. Pokud by se rozhodl udělat si novou DPS, pak bych kvůli účinnosti spíše doporučil udělat skupiny po 3-4 LED v sérii s jedním odporem. Červená LEDka má napětí cca 2V -> pro napájení 9V bych dal 4 LEDky a 33 Ohmů odpor. Dostaneš 32 skupin po 4 LEDkách (128x LED) a proud cca 320 mA. To se dá chvíli uživit i z baterky. Pokud by počítal i s poklesem napětí (baterka), pak bych doporučil spíš 3 LEDky a 560 Ohmů odpor. Dostaneš 42 skupin po 3 LEDkách (126x LED) a proud cca 420mA. Počítáno s 9V zdrojem, 2,1V/LEDku, cca 10mA/skupinu. Jinak i v případě, že omezí proud každou LEDkou (127x LED+R) na 10mA, dostává se na proud 1,27A. Bez omezovacích odporů na LEDkách bude záležet jenom na tvrdosti zdroje, jak rychle mu to bude hořet. Pokud to připojí na zdroj, pro který 1,27A nebude žádný problém, tak uvidí jenom kouřové efekty.

Přesně tak to vidím i já, 32 skupin po čtyrech LEDkách v sérii + odpor. Tam jsem počítal účinnost okolo 80%. Zdroj bude baterka z auta, takže 1,27A no problem, akorát to nesmí nechat dlouho zapnuté při vypnutém motoru :smiley:. Je tam předstabilizátor L7809CV, který dá 1,5A. Takže vstupní napětí může být i vyšší jak 12V (nabíjení aku), jinak předstabilizátor ani ten tranzistor chlazený nemá. Vše je na tom prvním DPS a i ten je dost bastl. Takže pokud neshoří LEDky tak zhoří ten spínací NPN tranzistor, zapájel tam KD3055 tranzistor (pouzdro TO3), jenže bez chladiče přímo do DPS :smiley:. Stabilizátor by neměl shořet, tuším že má tepelnou a proudovou ochranu a že se vypne :slight_smile:.

Jinak to s těma odporama ke keždé LED mě taky napadlo, ale nevím jestli se mu to bude chtít pájet.

Dodal i vzorovou LED diodu, měla při 10mA, 1,9V úbýtek, a předřadný odpor tam vychází v jednotkách ohmů a bude to 10W topítko :smiley:

:arrow_right: administrator: příspěvek byl upraven
Předchozí příspěvky se necitují.

Tak to je mazec. Na 7809-ce bude mít 3,81W => chladit alespoň 4W, raději víc, protože tohle je počítáno při 12V. V palubní síti se ale může objevit až 15V, pak by to bylo 7,62W. Z toho plyne chladič, který zvládne uchladit 10W. Bez chlazení se mu to bude pořád vypínat.

Jinak ten KD3055 v TO3 pouzdru by asi 1W s chlazením jenom do DPS ustál.

Já myslím, že by měl začít znova. Udělat DPS na série po 4 LEDkách. Když k LEDkám použije SMD odpory velikosti 1206, tak ty mají rozteč jako klasický odpor na výšku, dobře se to letuje a nemusí nic vrtat. Na stabilizátoru mu stačí chladit cca 1W a spínací tranzistor si s 320mA poradí i v pouzdře TO93. Nebo tam dát nějaký N-FET a odpadne problém s chlazením úplně. Zmenší se mu řídící deska a nebude muset mít strach o baterku v autě …

Jako stabilizátor místo té 7809 bych použil spínaný LM2576 nebo raději LM2596. Dají až 3A a při tom proudu se ani nemusí moc chladit. Oba IO mají pevné oscilátory, ten LM2576 má 52kHz a LM2596 má 150kHz. Odněkud jsem objednával celý modul, který měl i trimr na nastavení napětí. Třeba tady: snailshop.cz/snizujici/1571- … v25f9.html
Jinak rozdělení na ty moduly je skvělé řešení, protože domácí výroba větších desek není až tak jednoduchá. A navíc je může doplňovat. Je to jen o řízení.

Původní pararelní způsob zapojení může mít i tu “výhodu”, že každá led bude svítit jinak. Jelikož i když jsou vyráběny sériově, tak každá má nepatrně jinou charakteristiku. Takže jedna bude skoro doutnat a druhé sotva svítit. A jelikož je to vše pararelně, tak regulace není možná.

Jinak použití spínaného stabilizátoru, jak píše Mikop, je velice dobrý nápad. Spotřeba se sníží o to, co se jinak protopí na 7809-ce. Obzvlášť u napájení z baterie je každý watt, který se ušetří dobrý.

Místo pájení odporů bych použil LED 12V, z výprodeje FKT.

shop.fkt.cz/led12v-5mm-cervena-d … +dp104194/