jak detekovat rozsvícené světlo?

ahoj, stává se mi občas doma, že zapomenu zhasnout? jak byste řešili detekci rozsvícení? nechce se mi používat nějaké bezdrátové čidlo, čili jsem přemýšlel spíše o něčem do zásvuky, zejména z toho důvodu, že tam pak plán ují dát i nějaký el. vypínač. tam, kam to šlo, jsem dal časové relátko na vypnutí, ale jsou místnosti, kde to nejde - svítí se rozdílně dlouho. máte nějaký nápad? aby to bylo bezpečné, relativně jednoduché. zatím má prvotní představa je využít to k napojen í na domácí automatizaci jako čidla rozsvícení. díky.

Když je na vypínači napětí, je zhasnuto :wink:.
Záleží ovšem, do jaké místnosti to pácháš. Třeba u špajzu jsem to vyřešil koncákem na futrech. Když zavřeš dveře, nesvítíš. Toto řešení by ovšem třeba u záchodu bylo vcelku nepraktické :slight_smile:.

když je na vypínači napětí, je zhasnuto? jde mi orelativně obecné řešení pro místnosti, kde se nemohu spolehnout na detekci otevření dveří.

Nikdy jsi neviděl vypínač s doutnavkou? Ano, když je zhasnuto, na vypínači je napětí a proto doutnavka svítí :wink:.

ale jo, viděl, to je pravda:) neměl byste někdo nějaké zapojení? ideálně aby mi to vracelo 1/0 v TTL logice.

Jedna z možností je připojit malý (0.5VA) trafo paralelně k vypínači. Když trafo dává šťávu (a tedy třeba živí procesor, který následně odpovídá něčemu dalšímu…), je zhasnuto. Ovšem závisí to taky na typu osvětlení. Třeba ledka by ti při takovym způsobu detekce mohlá stále lehce mžourat. Není to přímo TTL, ale s tím by sis poradil.

Samozřejmě se dá vymyslet i složitější řešení, který prakticky nebude ovlivňovat sledovaný obvod.

dík, zatím vtom tápu, ale snad to pochopím:) jo ajsou tam často spořivky.

trochu nespravne receno, napeti na privodu ve vypinaci je porad at je zaplej nebo vyplej ! , doutnavka je zapojena paralerne k vypinaci a seriove se zarovkou, kdyz je vypinac zaplej doutnavka nesviti protoze ma skratovany vyvody pres ten vypinac, vyplej vypinac doutnavka sviti protoze je v serii se zarovkou ale tece tam malej proud v radu uA kterej urcuje predradnej odpor u ty doutnavky

co pouzit misto obycejnyho vypinace č.1 treba dvojitej č.2 ? (ne takto zapojenej viz obr)
usporyvm.sweb.cz/pomucky/schemata_zapojeni_vyp.htm

dobrý nápad, někde ho určitě použiju, jen mnohdy mám dvojnásobné vypínače (ovládají dvě světla) a schodišťáky. To ještě bude vlastně taky kapitola sama pro sebe. Nedalo by se to řešit nějakým idnukčním čidlem?

Milo: nikde jsem nenapsal ani slovo o přívodu k vypínači. Často jsou totiž vypínače zapojené blbě tak, že vypínají nulu. Pak tvé tvrzení neplatí, kdežto moje platí stále. “Napětí NA vypínači” znamená napětí mezi jeho kontakty, nikoli proti zemi nebo jakémukoli jinému vztažnému potenciálu :wink:. Popis ohledně funkce doutnavky máš samozřejmě správně.

tak pátrám, pátrám,a le to asi nedám. z 230V mám strašný respekt…

Když něco bastlíš, taky přece musíš mít na začátku 230V než to třeba trafem shodíš třeba na 6V, usměrníš, vyfiltruješ a protlačís stabilizátorem. Nebo si ke každýmu výtvoru kupuješ nabíječku pro mobil? :slight_smile:
Mimochodem - přes dva odpory 470k (dva pro zvýšení izolačního napětí) a ochranné diody můžeš přivést síťové napětí přímo na pin procesoru (špičkový proud diodama bude 0.3mA). Zásah bleskem to nevydrží, ale to ani trafo :slight_smile:.
Ovšem při oživování používám jen menší napětí z trafa nebo z oddělovacího trafa (2 malý trafíčka v sérii sekundárama k sobě) a když to pouštim naostro, jsem od toho dobrý 2m daleko. Když do minuty nic nevybuchne nebo nezakouří, jdu se podívat blíž :slight_smile:.

Ano mas pravdu , vim jak si to myslel ale bohuzel sou mezi namy taci kteri po precteni “Když je na vypínači napětí, je zhasnuto” pochopi ze kdyz rozsviti tak ze ve vypinaci nedostanou ranu …, nebo nejak jinak (spatne) kdy by to mohlo bolet ,

to ja taky :smiley: , ale nekdo to delat musi ,opatrne si zmer kde mas napeti pri zap/vyp vypinaci , schot si jistic , premer si 2x ci 3x jestly tam opravdu nic neni pokud ne opatrne o to brnkni prstem , jestly ji nekoupis je to v pohode … :laughing: , A duveruj jenom sobe !

v podstatě jo:) buď to napájím z usb nebo z nějakého spínaného zdroje, kterých mám spoustu z různých zařízení.

s tím problém nemám, myslel jsem to tak, že nemám dostatek zkušeností na to na 230v něco přímo napojit v tom smyslu, jak jsem o tom mluvil (detekce s mcu) a v obdobných situacích. s přiděláním lustru apod. problém nemám:)

Na to se dá říct pouze jedna věc… Ohmův zákon! Tan platí ve všelijakých i mezních situacích.
Ovšem podle toho, co jsem postnul, tě to nemusí tlačit. Když dává trafo šťávu -> mcu žije == mcu odpovídá == je zhasnuto :wink: (mcu neodpovídá == závada nebo se svítí).

Že nemáš problém s lustrem chápu - zapojíš a jděš pár metrů dál… Když se nic neděje, zkusíš to fázofkou a když i tak nic, je vše v nejlepším pořádku :smiley: Takhle to praktikuju taky…

a byl by nějaký nápad na to,a by mcu fungoval vždy? prostě vysílal třeba periodicky 0 při vypnutém a 1 při zapnutém světle? Možná plácnu nesmysl, ale nešel by na PIN vypínače, který vede ke světlu připojit PIN mcu a jen detekovat, že se tam objevilo 230V (tedy vlastně dát MCU paralelně?) ale i tak budu mít problém (pro mne:) ) udělat to bezpečně.

Trochu OT: Já si skoro ke každýmu zařízení (resp. ke každému malému, do 100mA) kupuju anténní adaptér. Je v něm vždy 78L12, který případně měním za pětivoltovou verzi a do stovky se vždy vejdu (adaptér se dá splašit okolo 75-80 Kč).

Jistě, že to jde. Před MCU dáš odporový dělič cca 1:100 a připojíš na vstup ADC MCU. MCU ale musí mít GND spojeno se zemí, resp. s PE. Nemůže být plovoucí. Lze se na to pak dívat jako na voltmetr s rozsahem alespoň do 500V.
Na vypínači by měla být vždy fáze, normy nepovolují přerušovat nulák.

přerušovaná je fáze, to je ok.