Zdrvím, uvažujem nad nahradením relé , ktoré spínajú 12V/10A v automobile triakom, ktorý by bol riadený mikrokontrolérom. Nemá niekto podobnú schému pripojenia / skúsenosti s pripojením mikrokontroléra s triakom?
Zdar, co tím chceš spínat? V autě je totiž ss napětí a většina spotřebičů tam také odebírá ss proud. To znamená, že bys triak sepnul a už by zůstal sepnutej dokud bys spotřebič neodpojil nebo nenastala jiná událost, která by způsobila pokles proudu triakem pod udržovací mez.
Na ss síti jedině tranzistory. Mimochodem mosfet s nízkým odporem se bude mnohem méně hřát než tyristor/triak, na kterých je napětí v sepnutém stavu nad 0.8V.
Chcel by som s tým spínať relé namiesto vypnačov, a tak zabezpečiť zčasti automatické spínanie niektorých okruhov skrátka uvažujem nad jednoduchým riadením elektroniky favorita pomocou avr atmel.
Chceš jen spínat relé procesorem, nebo to relé chceš úplně vyhodit a spínat procesorem celou zátěž?
První varianta bude jednodušší, protože nebudeš muset řešit chlazení.
Určitě to je práce pro tranzistor, teď jen záleží co potřebuješ a od toho se bude odvíjet zapojení a typ. Pokud bys jen rád spínal relé procesorem, je potřeba ještě vědět, jesli budeš spínat zem nebo +12V.
Chcem spínať reltka, ktore spinaju silove obvody. Myslim, že relé sú permanentne pripojené k zemi, a cez vypinač je k nim privádzaných 12V. Dal by sa paralelne ku vypinaču zapojiť tranzistor, ktorý by vedel daný obvod zopnúť samostatne? prípadne som uvažoval aj o dvojici tranzistorov - jeden do série keby bolo treba rozopnúť relé pre zopnutom vypinači, a druhý paralelne aby sa dalo zopnúť relé pre rozopnutom vypinači. Dalo by sa to realizovať pomocou MOSFET tranzistorov? alebo je ešte nejaká iná vychytávka?
Pokud bude napájení mcu u gnd, bude to složitější (viz. příloha). Pro víc spínačů pak nahradit BC546 ULN-kem, kde jich je 8 v 1 pouzdře a mají integrované bázové odpory.
Kdyby bylo napájení mcu navrženo tak, aby viselo u +12V, stačil by ti jen 1 P-MOSFET a dioda.
To že by napájanie vyselo u +12V si myslel tak, že by na VCC mikrokontrolera bolo +12V a na GND by bolo +7V? Gate mosfetu by potom mohlo byť pripojené priamo na pin MCU, a dióda medzi SaD proti smeru prúdu tranzisotrom? Inak aké by bolo najjednoduchšie riešenie napájania MCU, keď by som potreboval na GND +7V? Mal by stabilizátor ktorý by vyrábal tých 7V vysokú spotrebu?
Přesně tak. BD680 bys nahradil nějakým P-MOSem, dioda by zůstala jak je.
Pro napájení použij některý 7905, jeho vstup na zem, jeho gnd na +12V a na výstupu bude +7V. Mezi výstup a +12V zapojíš procesor a je to.
Tak si daj MCU na GND a z 12V sprav stabilizatorom 5V. Tranzistory a relatka spinaj pomocou optoclenov, ktore budu otvarat vykonovejsi tranzistor. To si potom zapojis ako chces a este mas MCU oddelene od impulzov v 12V sieti (samozrejme ak dodrzis dalsie opatrenia). Tie tranzistory v optoclenoch mozu byt kludne na plavajucom napati, fungovat budu.
Ktora varianta by bola menej energeticky náročná? Myslím na celkovú spotrebu v kludovom režime (nerád by som aby auto po 2 dňoch státia nemalo šťavu:))
Obě stejně. Jelikož chceš šetřit baterii, tak bude všechno vypnuto a vypnuté tranzistory nic neberou. U procesoru záleží na tvých schopnostech (úsporné režimy) .
Mosfetům už 3V do gejtu pro spolehlivý sepnutí většinou nestačí. Bipolární zapojení nebo optočleny by fungovaly dál.
Taky to můžeš napájet z větve, kde je šťáva až po zapnutí klíčku, pak tě nemusí spotřeba tlačit.
Menší procesory jsou úspornější. Třeba tiny24 má v idle 10x menší odběr než mega64.
no z hladiska toho ze 78l05 ma vlastnu sptrebu 3-5mA tak ta spotreba mcu 100-500uA vobec nemusi trapit… jedine nieco s nizkou spotrebou… uz na vstupe namiesto 78l05
Ono je ot takto, trošku by som to chcel rozšíriť: Celé ovládanie by malo cez séeriovú linku pripojeny mobil ovladany cez AT prikazy a keby sa dalo, pripojil by som aj GPS modul ktory som nasiel u farnela, ze by avto dokazalo hlasit svoju poziciu… ibaze tento modul je na 3.3V napájanie, tak ma napadlo, hodit to na tych 3.3V všetko…