Existuje levná náhrada za dynamometrický klíč?

Rád čtu toto fórum, a ač můj následující dotaz bude trochu offtopic, tak si říkám, že jsem možná na správném místě, protože je zde spousta inteligentních a technicky založených lidí.

Svépomocí opravuji motor sekačky (Honda GCV160). Nejsem automechanik, takže vím, že bych to měl dát profíkům. Jsem ale dostatečně šikovný a hlavně mě to baví, takže bych to chtěl sfouknout sám. Aby se mi na tom dobře pracovalo, tak jsem si sehnal servisní manuál. V motoru je spousta šroubů, dílů a zakončení, u níž je napsáno, že se mají utáhnout předepsanou silou (např. 35-40 nm). K utahovaní předepsanou silou v newtonmetrech, jak dobře vím, se používá tzv. dynamometrický klíč. Nikdy jsem ho neviděl na vlastní oči, jen mám o něm kusé informace, že se používá právě v autoservisech, že se dává kalibrovat, a že je pekelně drahý.

Z mého laického pohledu je takový zjednodušený dynamometrický klíč např. nastaveni utahu u akumulátorového šroubováku. Znáte to, na šroubováku nacvakáte patřičný stupeň a až se dotáhne šroub, tak začne za hlasitého praskání hlava přeskakovat, díky čemuž neutáhne šroub příliš nebo se nepoškodí bit.

Nevíte někdo prosím, zda se dá koupit nějaké ruční „přeskakující“ nářadí, které mi nahradí dynamometrický klíč (je u toho nářadí uvedeno kolik mají jednotlivé stupně nm)? Líbila by se mi nějaká klasická ráčna na 1/2" gola (nástrčné) klíče, u které je možné nastavit počet newton metrů (z mé gola sady používám nejčastěji ráčnu, ale v případě utahování samozřejmě netrvám, že to musí cvakat i nazpátek, prostě bych jen chtěl něco, co bude mít tvar jako ráčna). Je mi jasné, že oproti kalibrovanému dynamometrickému klíči to bude velmi nepřesně, např. údaj 35 až 40 nm je ale pro mě naprosto zavádějící, tzn. nevím, zda to mám utáhnout na krev nebo jenom jedním prstem :wink:.

Prosím, toto téma opravu není o tom, abych se dozvěděl, že mám motor dát do servisu a že se do těchto prací nemám pouštět. Je pouze o dynamometrickém klíči, resp. jeho náhradě.

Děkuji Vám všem
Pavel Vykuk

Cau, tim nazvem dynamometrický klíč si me docela dostal :smiley: , slysim poprvi, ale po precteni celeho clanku sem vedel o co de, jestly je to co si myslim tak se tomu rika i Momentový klíč , a dokonce ho pouzivam v praci , delam ve stacirne mineralnich vod a skousime tim jak sou utahly vicka na pet flaskach :slight_smile: (jen tak mymo),
no koukni na odkazy snad neco pouzijes , bacha na ty ceny :smiling_imp: , neco se da
schudky.cz/momentovy-klic-p-1677.html
digiboss.cz/Momentovy-klic-1-2-28-210-Nm/d40387/

krom prace sem to pouzil jen jednou kdyz sme menily tesneni pod hlavou u BMW, jinak staci dotahovat s citem, a problem nebyl

seko.sk/index.php?productID=784 momentovy kluc konkretne tento je od 5-30Nm. Nastavis hodnotu zaistis a dotahujes pokial to nepukne ked to pukne je to dotiahnute nastavenou silou. Ako silno to ma byt dotiahnute je uvedene v servisnom navode. V lepsom 3 hofnoty min, mox. A stredna. Kedze mas len dve 34-40Nm nastavis nejaku strednu hodnotu napr 37Nm.

maloobchod.ddpneu.sk/product/1-2 … 10-nm.html

Tak to moc děkuji za radu!!! Paráda, momentový klíč se dá sehnat i za 500 Kč, což je skvělá cena a vypadá jako moje ráčna na ½“ gola klíče :smiley:.

Teď si říkám zda momentový klíč je jiný název pro dynamometrický klíč, ale myslím, že je to fuk, hlavní je, že jdu koupit momentový klíč :smiley:.

Díky!

P.S. Věděl jsem, že zde se mi dostane odpovědi :wink:. Parádní fórum :smiley:

Neni za co , hlavne ze sme pomohly ,Mej se

Máme v sekačce stejný motor :wink:. Jinak tento motor se nemusí moc servisovat. Pokud se každou sezónu mění olej, používá se kvalitní a dobře skladovaný benzín, v nádrži se nenechává starý benzín (biosložka v benzínu může degradovat a znečistit karburátor) a na zimu se dá do válce troška oleje, tak tě ten motor přežije :wink:.

Trochu off, ale může se tě zeptat admine, jaký používáš olej? Právě tam mám předražený CASTROL 10 W – 40 za 300 Kč litr, ale příště bych tam chtěl dát Castrol Garden 4T.

Píšeš nenechávat benzín, to ho jako vždy vypouštíš?

10W-40 za 300 Kč je teda hodně předražené. Na “speciální” oleje pro zahradní techniku (Castrol Garden) se vykašli. Často to jsou méně kvalitní nebo předražené oleje. Osobně používám Shell Helix Ultra 5W-40. Kupuji ho ve specializované prodejně olejů v litrovém balení za 200 Kč.

Benzín vypouštím vyjetím kompletního obsahu palivového systému :slight_smile:. Laicky řečeno nechám motor zdechnout. To je nejlepší a nejjednodušší. Benzín si na poslední nádrž odměřím (mám pro to skleněnou kádinku), takže mi benzín vždy přesně vyjde. Chce to trochu cviku, jakmile ale člověk pravidelně seká, tak už ví, kolik ml paliva je nutné k posekání zbytku trávy.

Moc děkuji za rady :wink:. Velice si toho vážím.

Bratr dělá k Koramu, kde vyrábějí oleje. Jediné, na čem záleží, je to číslo na lahvi (např. 10W-40), jinak jsou ty břečky všechny stejný. Daj místo modrý šedou láhev a je to o 100 dražší. Prostě jen jesli tam má bejt polosyntetika, tak ji tam dávat a to je všechno.

Je tam možné dávat minerální i plně syntetický olej. Když je ale možnost výběrů (nejedná se o stařičký motor, který může mít problém se syntetikou), tak osobně vždy volím plnou syntetiku. U sekaček se olej mění vždy na konci sezóny a je tedy lepší, když je tam přes zimu olej, který pomaleji oxiduje.

Co je pro tebe pekelne drahe? Do 2.000 je ok. nebo pekelne drahe? Jde koupit racna na ctyrhran, ktery pasuje do gola sady za podobnou cenu ve slusne kvalite. Kazdy mame ten penezni strop nastaveny jinde. Dale sila 40Nm znamena, ze povesis zhruba 4kg zavazi na metrovou tyc a vyvines stejnou utahovaci silu. Takze podomacku si to muzes vyzkouset jak moc to je.

mozna v dobe kdy se toto tema probiralo to bylo drahe…