LED displej a mux na PIC - je vidět stín (přeběh)

Prosím o radu,nevíte někdo jak umlčet druhý segment 2 místného displeje pracující v multiplex.režimu? Mcu-16f84 portB budí KF507 katody
a společné anody budí 2x-kd136.problém je v tom, že je maličko vidět stín, přeběh z předešlého segmentu- zdá se mi že se nestačí tranzistory včas vypnout /že jsou nasycené /zkusil jsem dát mezi báz a emitor rychlé diody a trochu to pomohlo ale stále je to znatelné. rychlost přepínání mám nejmenší co šla.

:arrow_right: administrator: přesunuto z "Microchip"

:arrow_right: administrator: přejmenováno z "led displej+mux"

Ahoj, dodržuješ zásadu, že co si člověk rozsvítil, si po sobě musí taky zhasnout?

:smiley: :smiley: jjj to je krásně řečeno…určitě ano ,tu zásadu dodržuju :smiley:

;první segment
START BCF ANOD1 ;vypne anodu-a
BCF ANOD2 ;vypne anodu-b
MOVFW REG1
CALL CITEJ ;směr -tabulka pro výběr čísla
MOVWF PORTB
BSF ANOD1 ;zapnutí anody a
CALL CAS ;čeká
BCF ANOD1 ;vypne anody
BCF ANOD2
MOVLW .0 ;vynuluje,vypne katody
MOVWF PORTB
CALL CAS ;čeká
;…
MOVFW REG2 ;druhý segment to samé…
CALL CITEJ
MOVWF PORTB
BSF ANOD2
CALL CAS
BCF ANOD2
BCF ANOD1
MOVLW .0
MOVWF PORTB
CALL CAS
BTFSS CLK
GOTO PRERUS
GOTO START ;loop opakuje

Jaké číslicovky používáš, nějaké starší od Tesly nebo RFT? (Jde mi o to, jestli je KF507 ten pravý tranzistor, on má sice kolektorový proud do 500 mA, jenže už se nikde moc nepíše, že je to s chlazením, bez chlazení má ztrátový výkon jen 0.8 W, což je při 5 V jen nějakých 160 mA, takže pro 8 LED na 20 mA přesně na hranici…) Pokud máš něco úspornějšího, ještě bych pokusně ubral na proudu do báze, nebo si případně na bázi hodil “pull-down” pro rychlejší zavření tranistoru…

Sry, píšu nesmysly, už jsem dneska unavenej, samozřejmě že každý segment má svůj tranzistor, takže žádných 160 mA… zkus ten “trick” s tím odporem proti zemi.

číslovky jsem si udělal sám tak ,že každý segment je spojen s 5x led vysoká svítivos do serie takže na jeden segment je potřeba jen 20mA /8v.S tím odporem jsem to zkoušel ale nereaguje-to .To už je lepší ta varianta s rychlou diodou aby odvedla náboj z báze tranz. no bohužel nezhasne to úplně ale dost se to zlepší…

Tranzistory KF a KD vyměň za cokoli jinýho. Třeba BC337, ty jedou v pohodě ve spínacím režimu na 0,5MHz, místo KD dej třeba nějaký BD136. Do báze jim dej jen třeba 680R.

Hlavně, než rozsvítíš další segment tak počkej nějakou dobu než ti ten první zhasne. Segment můžeš nechat svítit klidně jen 1 ms, LEDky jsou velice rychlý.

Som sa dobre pobavil :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:
Sorry, je tiez obcas napisem i vacsiu capinu, ale je nedela podvecer a tak…

Tranzistor SPINA. Ak je plne otvoreny, je na nom ubytok EC cca 0.1-0.6V v zavislosti od pretekajuceho prudu (treba presne pozriet datasheet) Na 0.8W moze cez neho potom tiect prud do 0.8W/0.6V=1.33A, co vobec tranzistor neznesie, takze skor umrie od nadprudu ako od prekrocenia vykonu. Prud sa obmedzuje odpormi v serii s diodami a na nich je vykonova strata ((Ucc - Uce - Udioda) * (Ucc - Uce - Udioda))/ R.

Ak je tranzistor zavrety, potom je na nom sice tych 5V (skoro), ale prud veskery zadny (skoro). Takze zase ziadna vykonova strata.
Strata nastane ak sa tranzistor malo budi - maly bazovy prud. Tranzistor sa potom nesprava ako spinac ale skor ako odpor no a na nom sa prejavia vsetky teplotne okolnosti ako na odpore.

Na tranzistore sa maximum vykonu strati v procese jeho spinania/rozpinania - prechodovy stav. Cim castejsie sa bude spinat, tym vacsia vykonova strata na nom bude.

Urcite daj tie odpory medzi BE (1k), respektive antisaturacnu diodu medzi B a E pre rychlejsie vypnutie. Podla toho co sa tu popisuje, tranzistory sa nestihnu poriadne zavriet. Na to im treba nechat cas. Ak mas napr. 4 sedemsegmentovky, potom kazdu rozsviet na cca 4ms a medzi nimi sprav “tmu” na 1ms.

rozsviet novu hodnotu, 4ms
zhasni, 1ms
rozsviet novu hodnotu, 4ms
zhasni, 1ms

perioda bude potom 50Hz, co je na hranici, ale aspon si odskusas ci sa dobre zhasina

ještě jsem zkusil dát kondenzátor 10nf z kolektoru a katody schottkyho diody na zem a zhaslo to,takže je to OK… Jen pro upřesnění aby nás někdo nepomluvil,-desaturační dioda se dává mezi báz a kolektor… jinak díky moc za rady …

Ano, ano. :slight_smile: Ved pisem, ze i ja viem niekedy strelit dobreho capa! :slight_smile:

Jj, samozrejme mas pravdu, to je tak, kdyz to nekdo pocita z 5ti voltu misto z 0.6 V… :blush:

Uz snad radsi ani nebudu nic psat, obcas teda fakt “perlim”… :confused: Ja celej ten den brousil a lakoval kapotu na auto, tak ze by z toho? :smiley:

Precitaj si moju “perlu” o antisaturacnej diode :slight_smile:
Nemusime sa vzdy brat az tak vazne, myslim, ze je to OK :slight_smile: