Programování uC Microchip v C

Sorry, prehliadol som typ mcu.

Ak na tom XC30 používaš nejaký operačný systém, potom to určite zmysel má.

Alebo ak vieš, že debugovacie správy budú tak malé, aby Ti zaskenutie sa mcu na tom, kým sa celá správa odvysiela nebude vadiť, tak je to tiež OK.

Len si treba byť vedomý, že čakanie mcu na dokončenie odvysielania môže v časovo kritických situáciách viesť k falošným výsledkom.

Pod časovo kritickou situáciou si netreba hneď predstavovať riadenie raketoplánu. Stačí programovať staničku na počítanie impulzov z elektromerov, kde impulz trvá 20ms a viac. Tak si spravím rutinu, ktorá testuje fyzický vstup napríklad každých 5ms.

No ak sa mcu rozhodne začať niečo vysielať, a správa bude trvať 45ms, potom sa môže kľudne stať, že budem mať hlavu v smútku, že mi nesedí počet prijatých impulzov s číselníkom elektromera. Ak tieto všetky súvislosti dopredu domyslím a viem s tým žiť, tak je všetko OK a presmerovanie fprint môže byť silnou pomôckou.

Držím palce

Martin

P.S. Inak som rád, že podľa Tvojej definície stále patrím medzi decká (duchom mladým) a ešte sa tým dá celkom slušne uživiť :slight_smile:

Martin: Hlavní programová smyčka má periodu 100 us. Řídím tím spínaný zdroje. Nemám právěže vůbec čas na kraviny. Neexistuje možnost, že by se mi zasekl cpu na 1 ms, kvůli nějaké kravině. Jak jsem psal, používám na vše IRQ a DMA.
200B odvysílám do stovky cpu us při 115200 Baud :slight_smile:

Proto si nemůžu dovolit se zabývat a zdržovat se vestavenýma funkcema v kompilátoru. Nejsou takto tvrdě optimaliovány na rychlost.
dsPIC má od kde jaké periferie 3 - 5 IRQ zdrojů (vyjma časovačů), ty můžou mít různou prioritu (celkem max 7). PIC24 to má stejně.

ZA ty 8b se omlouvám, bral jsem to ze svého úzkého pohledu. :smiley:

Drzim palce :slight_smile:

Nezáleží na procesoru.
Dospěle napsanej musí být hlavně program.
Vhodná volba procesoru je věc druhá.

Presne tak :slight_smile:

ako napríklad tento progam je fakt dobre napísaný, C-čko ne C-čko :slight_smile:

touchit.sk/hlada-sa-programator … eko/113266

8kB operačnej pamäte - z Plated wire memory, čo sa dá voľne preložiť ako pamäť z oplášťovaných drôtov - stačí prakticky na “šecko” :slight_smile:

Těžko říct jestli je dobře napsaný, neviděli jsme ho :smiley:

Fortran nebo Cobol by se ještě daly, ovšem pokud je to ve Forthu tak do toho nejdu :smiley:

Podľa mňa dobre napísaný program sa pozná podľa toho, že robí to čo má.
A evidentne tento to robí a už vyše 40 rokov. Tak asi dobre napísaný bude.

Samozrejme, že ho na ďiaľku preprogramovávali . Napríklad keď letel okolo (sa mi zdá) Saturnu, ho preprogramovali tak, že vedel lepšie komprimovať fotografie a vďaka tomu poslal z obdobia rádiového tieňa asi o 40% viac fotiek ako pôvodne mal.

Kurňa.

8kB pamäte?

A kus z nej slúži na diaľkové preprogramovavávanie?

A ešte to má niečo vysoko sofistikované a zmysluplné robiť?

Napríklad lepším algoritmom komprimovať prenášané fotky?

Sa skláňam pred tvorcami tohto neskutočného technického počinu :slight_smile:

Tak samozřejmě že jsem si dělal hlavně legraci, nesmíš to hned brát tak vážně. Navíc tu nikdo nepopírá ani nijak nezpochybňuje že to byli machři, kteří dokázali za pomocí (na dnešní poměry dost omezeného) hardware i software a i jinak za dost omezených možností (například pohony, nosiče atd atd) předvádět neskutečné kousky (někdy i improvizační) a vytřískat z toho všeho doslova co se dalo.

Jinak pár zajímavostí, když už to tedy pitváme: Sondy sice mají malou RAM, ale mají magnetopáskovou jednotku, takže data si pro následné zpracování kam odkládat mají. Nikde jsem se nedočetl***** rozlišení kamer, ale je třeba si uvědomit, že v té době to tak jako tak nebylo a ani nemohlo být “kdovíco” (samozřejmě také ve srovnání s dnešními poměry, tehdy to samozřejmě bylo to nejlepší co měli a tudíž velký pokrok, vždyť předtím se fotilo i ve vesmíru na filmy, s jejichž zpětnými návraty a vyzvedáváním byly samozřejmě neskutečné potíže).

Další věc je, že sondy toho dneska už moc nedělají, protože jednak za hranicemi sluneční soustavy v mezihvězdném prostoru víceméně nemají co (jen měření záření, některých částic a magnetického pole, kamery už k focení nepoužívají), a jednak s energií už na tom taky nejsou tak dobře jako byly na počátku misí, takže ani nemají dost energie pro všechny doposud provozuschopné přístroje. Další věcí je že komunikační prodleva je obrovská, například v roce 2011 byla u Voyageru 1 16,5 hodiny - na příjem dat to tolik nevadí, ale na zadávání nějakých povelů (nebo přímo přeprogramování) je to prodleva doslova šílená (x2, nejdřív tam a pak ještě zpátky) - nechtěl bych, děkuju pěkně.

voyager.jpl.nasa.gov/mission/status/

A navíc - Microchip C a MCU na tom stejně nepoužívají a nemají, takže jsme tak jako tak offtopic :wink:


  • Už jsem se ho dočetl - 800x800, tj. teoretických 0,64 Mpix max., ovšem nejsou to kamery ve smyslu, v jakém je známe dnes, jsou tvořeny fotodiodami, pohyblivými zrcadly a příslušnou optikou.

physics.stackexchange.com/quest … ger-probes
theskylive.com/voyager1-tracker
en.wikipedia.org/wiki/Voyager_1

Ďakujem za spresnenie :slight_smile:
Inak aj tak, magnetopásková pamäť na data - po 40 rokoch - nemám už poriadne funkčnú kazetu na ZX Spectrum ani po rokoch dvadsiatich :slight_smile:

Ahoj,

byl by mi někdo schopný vysvětlit jaký je rozdíl mezi tímto:

uint8_t dispNo;
uint8_t menChoice;

dispNo = menChoice + 1U;

a tímto:

uint8_t dispNo;
uint8_t menChoice;

dispNo = menChoice + 1;  // Bez toho U?

Dodělávám do kódu věci po jiném borcovi a ten tam stěma jednotkama U a UL dost kouzlí a vůbec mi to není jasné.

Pak se tam vyskytuje ještě jeden typ kouzla

#define CLEAR_COLOR_RGB(red,green,blue) ((2UL<<24)|(((red)&255UL)<<16)|(((green)&255UL)<<8)|(((blue)&255UL)<<0))

//Samotna funkce se pak vola s timto parametrem
EVE_Write32(CLEAR_COLOR_RGB(R,G,B)); 

Co je to za definici? Z toho vůbec nechápu, dokázal by mi to někdo zhruba prosím vysvětlit?
Děkuji

Cau, mozna U- unsigned UL-unsigned long ? Treba,tohle vydim po1
Posledni je makro, neco jako kdyz si definujes I/O pin LED a pak to pouzivas misto porta.1

UL určitě není Unsigned Long. Borec to v programu používá za různýma číslama, převážně v #define header souborů.
#define vSize 0x1256UL // například…

Co dělá #define mi je jasné, ale už mi není jasné co má dělat za define něčeho ((2UL<<24)|(((red)&255UL)<<16)|(((green)&255UL)<<8)|(((blue)&255UL)<<0))
Asi budu muset ty definice trochu rozdráždit a podívat se co se mění…

suffix
en.cppreference.com/w/cpp/langu … er_literal
geeksforgeeks.org/integer-l … -suffixes/

Díky, nevěděl jsem, že se to jmenuje suffix.
Takže zrovna v té definici co jsem tam hodil, tak se využívá poskládání těch suffixů pro vytvoření celé proměnné, resp. hodnoty co se přiřadí v #define.
Asi bych to řešil trochu jinak a jednodušeji pro mě. :smiley:

Ono to má veľký zmysel.

Prekladaču sa povie, ako má tú premennú uložiť do pamäte (koľko bajtov má na ňu vyhradiť) a akým mechanizmom ju má ďalej používať.
Lebo hodnotu 1 by mohol uložiť (zdanlivo logicky) do jedného bajtu. Avšak jazyk C môže vo všeobecnosti preložiť program vrátane konštánt, ktorý je celý pri jeho behu uložený v RAM. A to je najčastejší prípad.
A tam už môže hrať zarovnanie napríklad na 4B veľký význam. Alebo pri samomodifikujúcich sa programoch (čo som sa ich voľakedy napísal pre Z80 :slight_smile: ) si môžem chcieť do miesta, kde je po preklade uložená nejaká konštanta (napríklad tá jednička) zapísať inú konštatnu, napríklad -4572198. Ako by mal prekladač bez použitia suffixu vedieť, ako má nakladať s hodnotou uloženou na danom mieste v pamäti a hlavne odkiaľ by mal vedieť, aká je tá konštatna bajtovo dlhá?

Takže zmysel suffixov pri konštatnách rozhodne je. Otázne je, či má dané nastavenie zmysel v Tvojom konkrétnom prípade. To už ale neskúmam :slight_smile:

Martin: Rozumím. Dá se pak takhle kouzlit a překladač tu proměnnou poskládá při překladu.
Já bych místo použití #define, jehož konstantu za mě poskládá překladač jednoduše zavolal funkci o 3 parametrech a pospojoval si ty vstupní proměnné ručně procesorově dokupy.
Nic proti ničemu, ale můj postup bere víc paměti a výkonu.

Ještě mám další trochu komplikovanější dotaz, který je nad mé síly a dost dobře nechápu proč to kompilátor po mě chce takhle.

Mám velkej kus kódu kterej dělá API pro obsluhu FT800 s LCD.

Text se do toho posílá funkcí

API_CMD_TEXT(scrRows[lineIdx].x, scrRows[lineIdx].y, 14, 0, scrRows[lineIdx].lineStr);

scrRows] je pole o 11 položkách podle počtu řádku, ale to zároveň struktura pojmenovaná jako aLine

typedef struct linet
{
   int16_t x;    //X position of text
   int16_t y;    //Y position of text
   char lineStr[30];   //Text string
}aLine;

Zdrojový data pro to co se má zobrazit na LCD pak jsou zadefinovaný takto:

static const aLine M9_L1 = {15, 120, "Text on LCD"};    //X position, Y position, Text

// pak vlastně co chci napsat tak stačí jen zkopírovat kvůli většímu množství různých textů ze struktury do struktury

scrRows[0] = M9_L1;   //Prekopirovani toho co chci zobrazit
API_CMD_TEXT(scrRows[0].x, scrRows[0].y, scrRows[0].lineStr);

Toto všechno funguje suprově, ale je to jako konstanta ve Flash paměti což já u některých věcí nepotřebuju. Potřebuju dynamicky měnit text a měnit jeho pozici. TAkže zkouším to zadefinovat jen jako

aLine M9_L1 = {Xpos, Ypos, "Text on LCD"};

A tady narážím na to, že kompilátor XC8 hlásí “Constant expression required”

Já s těma strukturama nemám vůbec zkušenosti a nepoužívám to. Teď musím a nemám tušení která bije.
Úplně ideálně bych potřeboval zobrazitelný text nasměrovat pointerem na pole se znakama, který budu pak dál měnit.
Naprd je, že do téhle knihovny nemůžu hrabat a musím ji použít jak je. Pak bych si to přepsal pro mě stravitelným způsobem.

Děkuji za radu, ztrácím se v tom.

Na jakým PICu, má dost RAMky? Celej log z kompilace by nešel přiložit? To API pro FT800 se dá někde najít abychom se mohli mrknout, co vlastně očekává?

API sem hodit nemůžu komplet. Jen nějaký části by asi šly. To api je pak dál už v pohodě, teď se dívám, že nevím jak to funguje. Api očekává 5 parametrů a já jsem tam nakopíroval z jiné hotové části programu jen 3…

void API_CMD_TEXT(int16_t x, int16_t y, int16_t font, uint16_t options, const char* string)

Ono je právěže úplně na chuja toto. Já nahrazuju programátora z USA a ten není moc sdílnej, takže pomalu ten program louskám :confused:

Běhá to na PIC18F87K90. RAMky mám zabrané jenom 38% v tom by problém být neměl.

Teď se dívám, že přímo v deklaraci funkce je pointer na text jako const.

Pak se někde používá: API_CMD_TEXT(120,80,18,0,"Text na LCD");

Chybová hláška komplet

make -f nbproject/Makefile-default.mk SUBPROJECTS= .build-conf
make[1]: Entering directory 'C:/Projects/Microchip/Logger1245C.X'
make  -f nbproject/Makefile-default.mk dist/default/production/Logger1245C.X.production.hex
make[2]: Entering directory 'C:/Projects/Microchip/Logger1245C.X'
"C:\Program Files (x86)\Microchip\xc8\v2.05\bin\xc8-cc.exe"  -mcpu=18F87K90 -c  -fshort-double -fshort-float -memi=wordwrite -O1 -fasmfile -maddrqual=ignore -xassembler-with-cpp -mwarn=-3 -Wa,-a -DXPRJ_default=default  -msummary=-psect,-class,+mem,-hex,-file  -ginhx032 -Wl,--data-init -mno-keep-startup -mno-download -mdefault-config-bits   -std=c90 -gdwarf-3 -mstack=compiled:auto:auto:auto     -o build/default/production/MenuMgr.p1 MenuMgr.c 
"C:\Program Files (x86)\Microchip\xc8\v2.05\bin\xc8-cc.exe"  -mcpu=18F87K90 -c  -fshort-double -fshort-float -memi=wordwrite -O1 -fasmfile -maddrqual=ignore -xassembler-with-cpp -mwarn=-3 -Wa,-a -DXPRJ_default=default  -msummary=-psect,-class,+mem,-hex,-file  -ginhx032 -Wl,--data-init -mno-keep-startup -mno-download -mdefault-config-bits   -std=c90 -gdwarf-3 -mstack=compiled:auto:auto:auto     -o build/default/production/FT800API.p1 FT800API.c 
"C:\Program Files (x86)\Microchip\xc8\v2.05\bin\xc8-cc.exe"  -mcpu=18F87K90 -c  -fshort-double -fshort-float -memi=wordwrite -O1 -fasmfile -maddrqual=ignore -xassembler-with-cpp -mwarn=-3 -Wa,-a -DXPRJ_default=default  -msummary=-psect,-class,+mem,-hex,-file  -ginhx032 -Wl,--data-init -mno-keep-startup -mno-download -mdefault-config-bits   -std=c90 -gdwarf-3 -mstack=compiled:auto:auto:auto     -o build/default/production/FT800.p1 FT800.c 
"C:\Program Files (x86)\Microchip\xc8\v2.05\bin\xc8-cc.exe"  -mcpu=18F87K90 -c  -fshort-double -fshort-float -memi=wordwrite -O1 -fasmfile -maddrqual=ignore -xassembler-with-cpp -mwarn=-3 -Wa,-a -DXPRJ_default=default  -msummary=-psect,-class,+mem,-hex,-file  -ginhx032 -Wl,--data-init -mno-keep-startup -mno-download -mdefault-config-bits   -std=c90 -gdwarf-3 -mstack=compiled:auto:auto:auto     -o build/default/production/Flash.p1 Flash.c 
make[2]: *** [build/default/production/MenuMgr.p1] Error 1
make[2]: *** Waiting for unfinished jobs....
MenuMgr.c:148:20: error: (188) constant expression required
MenuMgr.c:148:26: error: (188) constant expression required
(908) exit status = 1
nbproject/Makefile-default.mk:179: recipe for target 'build/default/production/MenuMgr.p1' failed
make[1]: *** .build-conf] Error 2
make: *** .build-impl] Error 2
make[2]: Leaving directory 'C:/Projects/Microchip/Logger1245C.X'
nbproject/Makefile-default.mk:91: recipe for target '.build-conf' failed
make[1]: Leaving directory 'C:/Projects/Microchip/Logger1245C.X'
nbproject/Makefile-impl.mk:39: recipe for target '.build-impl' failed

BUILD FAILED (exit value 2, total time: 723ms)

No takže asi zkusím sjednostit výpis textů přes ty struktury a doplním struktury na stejný počet položek jak očekává funkce API_CMD_TEXT…

Smazáno