Jak jednoduše zvýšit stejnosměrné napětí z 12V na 15V?

To je fakt elegantní s tím obvodem, tady jsem našel nějáký pěkný PDFko o tom IO free-energy.xf.cz/simulace/boost-conv.pdf

:arrow_right: administrator: přiloženy externí soubory
boost-conv.pdf (131 KB)

Myslím, že toto by mohlo být to pravé, jednodušší to snad být ani nemůže (možná).
dics.voicecontrol.ro/tutorials/mc34063/

Super téma, děkuji za něj!

Pokud mohu trochu rozšířit původní Marcelův dotaz, existuje, prosím, ještě nějaký jednodušeji zapojitelný DC-DC měnič? Ne snad, že bych si stěžoval na MC34063, ale říkám si, že určitě existe něco dražšího, co potřebuje okolo ještě méně součástek a např. nepotřebuje připojit cívku.

Bez cívky akorát tak nábojovou pumpu s kondenzáory, ale to je jen pro malý proudy, řádově mA. Respektive má to smysl jen pro malý proudy, ne že by to na velký nešlo.

Ta cívka je tam defakto hlavní prvek. Pokud ti jde o to, že doma žádnou cívku nemáš, tak stačí kuchnout skoro jakoukoli toroidní cívku z čehokoli. Jestli máš doma nějakej PC zdroj, tak ty cívky jsou vcelku vhodné, kdyby ne, tak to bude mít jen horší účinnost.

Ta cievka tam ozaj musi byt. V PC zdroji su toroidne cievky mega rozmerov oproti tomu co on potrebuje. Podla udajov z kalkulatora mu vyhovuje cievka tak okolo 0.1uH, to je mala cievka. Ja by som skusil kuchnut radcej nejake stare radio. BTW tento obvod sa pouziva v cinskych autonabijackach na mobil.

Děkuji. Právě jsem zjistil, že není problém koupit hotové cívky. Jen je musím hledat pod pojmem tlumivka a ne cívka. Předpokládám, že je jedno, zda je to malý toroid nebo součástka připomínající kondenzátor a že záleží jen na indukčnosti, která musí být větší než Lmin, který vypočítá kalkulátor.
tlumivka-330uH.jpg

Kromě indukčnosti taky záleží na odporu (=> dovoleném proudu). V závislosti na velikosti L a R ji můžeš sehnat i opravdu malou v SMD. cz.farnell.com/multicomp/mcsd43- … dp/1864098
No a jako vždy bývá cena až na prvním místě. Záleží tedy, zda je pro tebe cenější čas (platí v případě kusové výroby pro zaměstnavatele) nebo součástky (sériová výroba, domácí zábava). Pro první případ existují monolitické 3/4-nohé měniče např. cz.farnell.com/tracopower/tma-12 … dp/1007521 . Tenhle je na menší proud, snadno najdeš silnější.

Objednávat jednu součástku - to už by byla cena opravdu zbytečně velká. Velice podobný (možná stejný) DC-DC z 12V na 15V jsem našel i v GESu (DCC1-1215S), ale má jen 67mA a to už nestačí, takže budu stavět s MC34063. Moc díky za tip na ten integráč.

Děkuji za info ohledně toho proudu cívkou. Vůbec mi to nedošlo, že musí zvládnout výstupní proud. V GESu mají malý toroid 22uH 3A za velice přijatelnou cenu, takže o cívku postaráno :wink:. Díky.

Jinak jestli tě mohu ještě otravovat, pokud použiji zapojení MC34063, které mi vyhodil kalkulátor (přikládám do přílohy zkušební Step-Down z kalkulátoru), je prosím možné místo nějakého rezistoru přidat trimr a jemně donastavit výstupní napětí?

Moc děkuji
Marcel O.

Ano. Můžeš ho umístit třeba mezi R1 a R2, jezdec na 5.

Šlo by to pomocí DC-DC měniče z 12V na 3,3V s galvanicky odděleným výstupem. Vystupní napětí 3.3V by se přičetlo k 12V, takže by zdroj měl 15.3V

Tak to je bezva trik :slight_smile:. Děkuji Techniku!

Existuje prosím nějaká konvence jak se označují stabilizátory s galvanicky odděleným výstupem? Např. jsem našel stabilizátor LM2576, ale V PDF není zmínka o “galvanically isolated output”, takže předpokládám, že výstup oddělen není.
LM2576-LM2576HC.PDF (751 KB)

to chces ako stabilizator s integrovanym oddelovacim trafkom ?

LM2576 je pouze čip. Sám od sebe nic neodděluje. Když se podíváš na základní zapojení, tak ti musí být jasné, že se žádné oddělování nekoná. Samozřejmě všechno jde když se chce, ale v tomhle konkrétním případě je to nevýhodné. Musel bys v zapojení nahradit cívku trafem a na jeho výstup přidat obvod s optočlenem pro zpětnou vazbu.
Naopak ten DCC1-1215, co jsi odkazoval nejspíš galvanické oddělení má (jinak by nepotřeboval 4 piny). To se ostatně dočteš v datasheetu (nečetl jsem ho). Stačilo by pak sehnat onu 3V verzi místo 15V (která bude mít větší výstupní proud) a použít to, jak píše technik. Nicméně na výstupu najdeš zvlnění ze vstupu + to, co přidá onen 3V měnič. Proto bych doporučil spíš přímou konverzi. Záleží ale na tvých požadavcích, třeba to bude vyhovující.

Takovéto zapojení se však často používá tam, kde je to levnější a rušení ze vstupu nevadí. Např. když chceš prodloužit životnost žárovky (snížit jí napětí), tak to série s ní a 230V dáš sekundár 24V trafa tak, aby se oněch 24V odečetlo. Takové trafo stačí s menším výkonem(stejný výstupní proud, ale menší výstupní napětí), než kdyby se transformovalo přímo z 230 na 206.

Měl jsem na mysli např. měnič DC-DC AM1S-1203SZ. Viz ds na gme.cz/dokumentace/332/332-2 … -232.1.pdf

Ahoj … taky sem potřeboval na lithio Iontovou 12v baterii zvednout napětí na 16v … vše se my zdalo zbitečně složité a nespolehlivé … vyřešil sem to amatersky postačili my ventilatory z Pc 12voltovej - na baterii a ten pohaněl druhej 12v ventilator , kněmu sem přidal několik kondenzatorů a výsledně fungoval jako alternator o 12v přidal sem dotyčnej potenciometr nebo rezistor abych upravoval napětí , a poté sem to seriově napojil na baterku :smiley: a hle mam 4 +12v -16 a taha my to zesilovač 2x40w na 16v paradně ( straty z baterie 0,2Ah na 12v :smiley:

thoraxsonners: Nějak jsem to nepochopil. Výkonově to skrze ty ventilátory nestačí ani náhodou. Předpokládám, že to stejně jede jen na 12V z té baterie skrze ten výstupní ventilátor. Pošli foto nebo schéma.
Osobně bych použil např. toto:
zajic.cz/menic/menic.htm
dexhal.cz/step-up-zvysuje/80-4a- … up-02.html
dexhal.cz/step-down-snizuje/101- … dw-05.html

Ahoj,

nevím, jestli to se úplně patří… Potřeboval bych zvednout napětí. Konkrétně chci připojit LEDku do auta, ta LEDka ale potřebuje 104,4 V a 1,62 A. Jde mi prvně hlavně o to si spočítat, kolik jich je možné zapojit a zda to vůbec nějak jde…

Díky moc :slight_smile:

Jestli myslíš nějakou COB LED nebo něco podobného, tak raději zapomeň. Pro jednu LED potřebuješ měnič 12V DC na cca 110V DC při výkonu cca 170 - 200W. To se nevyplatí vyrábět, protože je to vetšinou proudový zdroj, který dává cca 100 - 150V při max. daném proudu a je šitý na danou LED. Navíc to bude atyp. U většiny těchto LED je proudový zdroj obrácený, tj. z 230V dolů. Raději se mrkni na něco jiného, třeba tady, dole: hadex.cz/_62svetlaauto-svet … a-do-auta/
Pokud na tom trváš, pak bych řešil měnič 12V DC na 230V AC a za tím proudový zdroj pro danou LED. Ale asi Ti to “sežere” baterku :smiley:

PS. Tady máš odkaz na měnič 12V DC na 110V AC 300W
menice-transformatory-110v. … W-d105.htm
Ale musel bys to usměrnit a doregulovat pro danou LED
Ještě mě dostal ten výrobce: NONAME :smiley: :smiley: :smiley:

Ahoj, díky za odpověď, vybral jsem si totiž tuto LEDku: gme.cz/led-169w-white-25350 … 6480169150
jedna dává přes 25000 lumenů, tak jich tam mít třeba 10 by bylo prostě super… :smiley:

To s tou baterkou je pravda, proto to chce pořádně spočítat… Víš jak na to?

Díky :slight_smile:

Co chceš počítat? Stačí ohmův zákon a ztráty v měniči. A jako to budeš chladit? Podívej se, jakou plochu má 100W LED reflektor. Teplota by neměla překročit ideálně 50 stupňů. Níže máš odkazy na koupi či vlastní výrobu. Výstup by jsi si musel doregulovat pro danou LED. Ale vzhledem k tomu, že je to celé kravina, kup si raději hotové řešení přímo do auta. Ty svítilny jsou navíc i vodotěsné. Viz něco z předchozích odkazů.

circuitstoday.com/12v-to-120 … -converter

alibaba.com/product-detail/ … M0NzD9&s=p

Pro vlastní vývoj si jen upravíš dělící poměr pro výstup a případně výstupní trafo:

danyk.cz/dcdc.html