Detekce sepnutí okruhu

Si zbytocny pesimista. Pripominas mi jedneho mojho dobreho znameho, ktory ma svojim pesimizmom uz dlhu dobu dobre, ale fakt ze dobre serie. Skratka sprav uz konecne merania, ku ktorym Ta tu mnohi vyzyvame a zverejni vysledky. Potom sa da pohnut dalej.

Alebo si kup druhy elektronicky zvonec nech je tejto rozpravy uz konecne stastny konec. Celkovo to vyzera tak, ze potrebujes spionovat nejaku aktivitu a o spionovani sa nema nikto dozvediet. Nezabudni vsak detekovat, ze postar zvoni dva krat :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

boha:) osciloskop nemam, ostatní měření jsem udělal docela přesným voltmetrem/ampermetrem. Pro jistotu jeste druhym.

paranoia ve smyslu špionáže mne pobavila:)

Neber to prosim v zlom, myslel som to naozaj ako zart. :slight_smile:

Ak je to stlacenie naozaj na impulz (nejake spinani cez kondik) co nikto momentalne netusi a mas moznost s tlacitkom experimentovat, vyrob si nasledovny pripravok.
9V vlastnou baterkou napajaj OZ, napriklad LM358 alebo iny, ktoremu staci jedno napajanie.
GND daj na jeden pin tlacitka, +vstup daj na druhy pin tlacitka a na -vstup daj viacotackovy trimer, ktorym pre zaciatok nastavis takych 0.1V. Na vystup OZ daj cez odpor LED. Stlacanim tlacitka uvidis, ci Ti LED blikne. AJ ked by to bolo spinanie cez kondik, casova konstatna by mala byt tak dlha, ze by sa to na tej LED malo prejavit.
Ak by zvonec prestal fungovat, respektive by reagoval na pripojenie/odpojenie +vstupu OZ, znamena to, ze do vstupu OZ tecie taky prud, ze ho zvonec vyhodnoti ako stlacene tlacitko. V tom pripade pouzi OZ s FETmi na vstupe. LM358 ma dost vysoky vstupny odpor, ale stat sa to moze. 9V na napajanie OZ navrhujem preto, lebo na jeho vstup sa urcite nedostane vacsie napatie, kedze aj zvonec je napajany 9V. Alebo pouzi TL072/062/082 a ako zaporne napatie daj druhu 9V bateriu. GND je tvorena spojom medzi baterkami.

Ak by LED neblikala, skus postupne zvysovat komparacne napatie az do maxima.
Este by pre detekciu pomohlo dat na vystup OZ monostabilny (cas >100ms) alebo klopny obvod. Tak by si detekoval aj naozaj velmi kratke okom nepostrehnutelne impulziky.

Ak ani to nepomoze, potom uz fakt neviem a myslim si ze ten drot je medzi tlacitkom a zvoncom zbytocny a cele zariadenie funguje na telepatickom principe. :slight_smile:

Jen jeden z námětů - takto např. by se dalo tlačítko oddělit od zvonkové elektroniky a odebírat z něho signál pro vlastní vyhodnocení: belza.cz/files1/toybell.htm

Možná by mohlo být zajímavé zkusit vysledovat, co to je za typ melodického zvonku a alespoň odhadnout zapojení - podle tónu (melodie/gong) a příp. vzhledu (profi/amatérský) - a z toho pak usoudit co se tam kde spíná. Př. tady gong se SAB123, ale v tomto případě by bylo napětí na tlačítku zjistitelné: konstrukt.wz.cz/gong.html

já to nemyslel také uraženě:) já jsem strašně rád všem za rady, které mi tady na foru dáváte, jsem tu už dlouho a vím, že pomoc je nedocenitelná. Zkusím pročíst odkazy. Typ zvonku jsem hledal, ale nenašel. Telepatie, ty jo, tak na to se nenapojim:-) :slight_smile:

Nedal by se třeba vyfotit, že by z toho někdo něco užitečného poznal?

Mně stejně moc nesedí (Martine?), že i kdyby byl pro snížení spotřeby použitý kondenzátor, tak tam musí být nabíjecí/vybíjecí odpor a nějaké napětí tam být musí, podobně jako v následujícím zapojení. Tak možná že ten multimetr má menší vstupní impedanci a příliš ten obvod zatížil? Ale i tak - při příliš velkých hodnotách odporu by to už bylo choulostivé na okolní rušení (např. indukce ze síťových vodičů).
99_1280051635.png

Zda je tlačítko přes kondenzátor se dá vlastně poznat podle toho, zda při dlouhém držení tlačítka (delším než 1 přehrátí melodie) zvonek pořád hraje, nebo zahraje jednou ať se drží dlouho nebo krátce. Možná že jde spíš o typ s filtrací zákmitů, kde na době držení závisí - ale také jde o odpor zapojený do plusu, jen může být velká hodnota. Neumím si stále jinak představit, že by se na tlačítku nic nenaměřilo.

V obou případech by to šlo řešit buď FETem detekujícím napětí s velkou impedancí, nebo naopak optronem s oddělením tlačítka do jiného okruhu.
dbounce4.gif

při držení hraje pořád dokola.

Tak to mi připadá nejlepší řešení s tím FETem, jak psal Martin dříve. Jen je otázka, kam ho můžeš připojit. K elektronice zvonku se tedy zřejmě nedostaneš? Takže paralelně k tlačítku pověsit FET, kterým budeš spínat 2 dráty od Tvé elektroniky. Tvá elektronika musí mít vlastní zdroj, galvanicky oddělený. Polaritu tlačítka budeš muset zjistit zkusmo, když nezměříš který pól je kladnější. Je tam trochu nebezpečí v tom, že parazitní vazby (např. přes zdroje) mohou ovlivňovat obvod zvonku, který by tak mohl buď nefungovat nebo naopak spínat když nemá.

V tom případě by stálo za úvahu obrácený postup - použít optočlen (dát k tlačítku), tlačítko by spínalo proud do LED a výstupní tranzistor optočlenu by ovládal obvod zvonku. Ke Tvé elektronice by vedly 2 dráty k napájení LED optočlenu. Ve Tvé elektronice bys detekoval na odporu, zda přes LED optočlenu protéká proud nebo ne.

Problem s FETom este moze byt v v tom, ze na tlacitku nebude v rozopnutom stave apatie na otvorenie toho FETu. Preto by somm odporucal spravit exeriment s tym OZ. Tam to napatie na tlacitku naozaj moze byt aj 200mV v rozopnutom stave a detekcia bude spolahlivo fungovat. Ale udajne tam ne 0,000V. Tak teda neviem neviem. Sam som zvedavy ako to nakoniec dopadne. Drzim palce.

o vikendu se dostanu k dalším experimentům, tak pak dám vědět.

Expecto oscilloscopium!

To znie ako nieco od Saxany, napriklad

Xydravoplax vebete mexambo pkex

alebo notoricky zname

Dexempo multi šumkomplex

ale obavam sa ze to nebude ani reklama na dobry osciloskop, aj ked to tak trochu znie :slight_smile:

tak nakonec jsem to vzal, sehnal jsem si zvonek, ktery ma druhy kontakt fungujici tak, ze kdyz se sepne prvni, sepne se ten druhy. ideální stav. Díky všem za pomoc.

Ahojte trochu sa votriem do tejto temy kedze riesim nieco podobne.

Spravil som si v panelaku pomocou atmegy El. vratnika cize ked zvoncekom zdola vytukam nejaky kod otvori mi dvere aby som nemusel stale kluce vytahovat.

Spravil som si to provizorne na univerzalny plosak vsetko ide ako ma. Ale kym si dam vyrobit plosak chcem sa spytat ako najlepsie ochranit optoclen. Optoclen je pripojeny paralelne na bzuciak (vlastne len na kable bzuciak je odpojeny).Na internete som nasiel spusta zapojeni ale nie je mi jasne ktore by bolo najlepsie pouzit.

Ja to mam zatial bez ochrany len zrazaci odpor ako je na prvom obrazku. Je nutne dat tam zenerku a transil? alebo len zenerku ci len transil?

Pri vypocte predradneho odporu s akym ubytkom napatia treba pocitat na zenerke ktora je zapojena opacne?

Vdaka
eagle.JPG

Taky používám jen optočlen (PC817) se srážecím odporem. Ale pokud je na vstupu střídavé napětí nebo nevím jakou má polaritu, tak používám např. LTV814 (K20101D). Má na vstupu 2 antiparalelně zapojené vysílací diody, tak nemusíš používat diodový můstek. Tedy pokud nepotřebuješ tu střídavinu usměrnit pro delší interval. Používám to i pro detekci nuly, např. u PWM řízení 230V. Například u analogových telefonů je to zapojeno tak, že v sérii s odporem je ještě kondenzátor, protože střídavé napětí se moduluje na trvalou stejnosměrnou složku linky. U těch Tvých dalších zapojení se zenerkou, to lze také a pro výpočet proudu: (Uvst - Uzener)/odpor = I. Samozřejmě se dá počítat i s úbytkem napětí na diodovém můstku. Záleží, jaké máš minimální a také maximální napětí na vstupu. Schválně jsem se podíval do zapojení jednoho mého časovacího spínače, který denně spíná asi 1000x. Mám tam pro 12V stejnosměrných odpor 1K a optočlen PC817 a u druhého, protože jsem to nezapojoval já, tak K20101D. Jede to už asi 6 měsíc a vše je zatím v pohodě.
PS. A kdyby něco, tak mám ty optočleny v patici. Ale nikdy jsem je nepotřeboval měnit. :smiley:

Usmernovac je tam len kvoli optoclenu. Povodne som chcel pouzit optocoupler urceny na AC input, no mam momentalne v zasobach spusta klasickych optoclenov aj usmernovacov…Tak som pouzil tie. Sice na plosaku to vychadza len tak tak ale da sa :slight_smile:

Schema je sice teoreticky Ok, ale je tam vazna skryta vada.
Paralelne k diodam optoclenu musis dat odpor. Kludne aj 100k, ale odpor.
Ak totizto budes mat dlhsie sibezne vefenie s tymito vstupmi, cez diodovy mostik sa bude nabojat kondik. Ten sa ale nema ako vybit, okrem samovybijania. Kazdy rusivy impulz i s malou hodnotou zacne prispievat k tomuto napatiu, az toto dosiahne prah vybitia cez optoclen. To sa prejavi fantomovym “impulzom” na vystupe optoclena.

Viem o com pisem, na jednej rozsiahlej zakazke som musel problem nahodolych impulzov cez noc analyzovat a hlavne vyriesit. Tak som do rana letoval asi tak sto odporov paralelne k optooclenom. Paralelny odpor zaroven robi delic so zrazacim odporom a tak nepotrebujes zenerku, lebo pomerom si vyladis spinane napatie. Ak pouzijes ako optoclen PC814 s dvoma antiparalelnymi optodiodami, usetris mostikovy usmernovac. A tym padom je tam aj ten kondik od veci. Ak ho silou mocou potrebujes a nevies si vyfiltrovat 50/100Hz softverom (co je inak velmi jednoduche), tak si ho daj za tranzistorovu stranu optoclena. Kondik moze byt fyzicky omnoho mensi, lebo bude na nizsie napatie.

Ale Tvoj argument o vlastneni prislusnych optoclenov samozrejme beriem.
Aj ked jednoduchsie je pre snimanie striedaveho napatia dat antiparalelne k diode optoclenu dalsiu diodu (aj s tym odporom samozrejme). Nie je dovod prenasat obe polvlny striedaveho napatia.

Martin vdaka za cenne info. Pre istotu som nakreslil schemu ci si to takto myslel.

Urcite nechcem do aplikacie silou mocou pchat usmernovac. Takze rada dat antiparalenne diodu ma pre mna cenu zlata :slight_smile:. Cele si to este vyskusam na kontaktom poli.
Co sa tyka osetrovania tych zakmitov momentalne mam osetrene ze tl. musi byt stlacene dlhsie ako 20mS a az potom sa berie do uvahy ze bolo stlacene. Lenze ja tam este ratam dobezne hrany a zrejme tam mi to robilo problem. Nevadi s tym sa este pohram.
Vyskusam si obe verzie s anitparalenou diodou bez filtrovania 100Hz.
druhu variantu s usmernovacom bez kondika s filtrovanim 100Hz.
A s toho poskladam tretiu variantu s antiparalenou diodou bez usmernovaca s filtrovanim 100Hz.
A este prikladam screenshot ako to vyzeralo na vystupe optoclena s usmernovacom bez kondika.


Snímka1.JPG

Presne takto som to myslel.
Ak robis test tlacitka napriklad 1x za 1ms, za stlacene ho povazuj ak je zopnute napriklad 4-5ms a rozopnute, ak nie je stlacene napriklad 40-100ms.
Ak tam das kondik podla Tvojej schemy, ktatke impulzy s dostatocnou intenzitou aj tak nevyfiltrujes, lebo tie Ti rychlo nabiju kondik a ten ten impulz iba predlzi.
Myslim, ze je to zbytocne, ale zbezpecnit by sa vyhodnotenie dalo tak, ze budes pocas napriklad 100ms pocitat pocet ms v ktorych bolo tlacitko zopnute. Ak bude ich pocet napriklad 20, tlacitko je zopnute.