Spínání 12V TTL logikou

a) Co ti funguje?
b) Pochopil jsem to tak, ze potrebujes aby jeden a ten samy pin byl vstupni i vystupni? Co budes tim vstupem vyhodnocovat?

OT: Hmm, sebevrazi se tu moc často nevyskytují. Tož ať to máš rychlý. Existují však i jednodušší a osvědčené způsoby. :unamused:

Zasahování do ABS a uzávěrky diferenciálu se jinak než jako pokus o sebevraždu označit nedá. Obzvláště se zde prezentovanými nulovými znalostmi o silové elektronice. Jsem si zcela jist, že dovednosti související s ochranou elektronických obvodů jsou na ještě horší (záporné) úrovni.

to vypada na školní příklad, pletu se?:slight_smile:

Ahoj.
Používám tohle a je to bez problémů. To druhé zapojení s dalším odporem a kondenzátorem sníží provozní napětí (a tím i proud) do relé, které funguje cca od 8V. Sepnutí je “ostré” a pak se “udržuje”. BC337-40 má 45V/800mA
Mikop

Tak rele jsem vubec nezminoval, protoze cele toto tema je na tema spinani rele tranzistorem, pozadavek byl sepnout TTL logikou 12V 10A.

Nehledě na to, že takhle by relé sepnul maximálně několikrát, jesli ne pouze 1x (chybí antiparalelní diody u cívek relé).
Dále není řešeno nic o tom, jaký je bezpečný stav(= stav při poruše, např. čínskej zmetek, chyba sw…) spínače. Zrovna u ABS i u uzávěrky diferenciálu bych za bezpečný stav považoval takový, že ABS ani uzávěrka nejsou aktivní (=brzdy brzdí, diferenciál otevřen - vozidlo může zatáčet). Tohle se nedá bastlit stylem “něco slepím a pak se uvidí”.

:slight_smile: sebevrazda to neni :slight_smile: je to vypnuti ABS (brzdy fungujou dal jen muzou zablokovat kola) a pardon za omyl neni to uzaverka ale volnobezka :slight_smile: ja mam samosvor :slight_smile: jde o to ze mam na pristrojovce display ktery mi ukazuje pomery otaceni kol a tlaky brzdovky u kazdyho trmenu a u brzdoveho valce… je to takova diagnostika… mimo jine mam udelane prepinani na “zavodni rezim” ktery prepne ridici jednotku motoru na jinou mapu a zvysi vykon. jde mi o to ze chci pri zavodnim rezimu vypnout ABS a volnobezku. bohuzel oboje je ovladany 12V. no tu jednotku co to ovlada mam vzadu… a ted resim jak udelam komunikaci mezi jednotkou a diagnostikou… proste nechci prez cely auto tahat 5v i2c nebo spi… a to ze to funguje sem myslel ten mosfet

Sorry. Já to s tím spínáním špatně pochopil. Samozřejmě, že u relé chybí ochranná diody a z báze tranzistoru 10K odpor na zem pro definici stavu. Pro jistotu jsem to zapojení doplnil i když to není aktuální.
Mikop

PS. Co použít MOSFET IRLR3410 ? Má TTL vstup a parametry 100V/17A/0,105R
TTL-rele.JPG

tak jsem se pletl, omluva.

Asi to už není aktuální, ale používám pro spínání např. relé (do 0,5A) obvod ULN2803A. má přímo vstup TTL. Divím se, že mě to nenapadlo dříve.
Mikop

díky, aktuální je prakticky vše, co řeším:ú

ahoj, po delší době se k tomu vrátím, mám teď případ s 3,3V logikou a TIP, Potřebuji spínat 5V, cca 0,5 až 1A. Vše ostatní zůstává stejné, takže prosím jen o kontrolu výpočtu Rb ideálního pro TIP R = 1,8/0.004, tj. cca 450OHm. Je to tak? Děkuji.

Co zkusit řadu TC4426-8 (4,5 - 18V, 1,5A, Hin=2,4V, Lin=0,8V)
gme.cz/obvody-pro-rizeni-mot … okumentace

Ahoj, pro trochu jiné zapojení - led pásek - potřebuji spínat výstupem, který má 3 voltovou logiku. Jenže TIP121 mi to vůbec neutáhne, ani když jsem dal zkusmo do báze připojení napřímo bez rezistoru. Co s tím? Ještě jeden mezičlánek s tranzistorem jako zesilovačem? Díky.

Ted už jsem z toho jelen. Když to proměřím, tak tranzistor spíná a je tam 12V (tedy to, co má spínat). Ale led pásek pořád svítí minimálně. Zapojení je dobře, led pásek je mezi kolektorem a +12V, na emitor je připojená zem. Není možné, že do báze neteče dostatečný proud? Že by to výstup z pir čidla nezvládl utáhnout? Bohužel je to takový činský pazmek, takže nevím, kolik zvládne. Už nějak nevím kudy kam.

Co zkusit optočlen? Nebo jak jsem psal výše ULN2803A. Ještě máš možnost použít další tranzistor na posílení buzení toho původního.

Přeji hezký den.
Chtěl bych poprosit o radu.
Potřeboval bych uC spínat motorek od autíčka (pohyb dopředu/dozadu)
Vstupní napětí je 6V (4x1,5V AA baterie).
Přemýšlel jsem použít L293 můstek, ale mám obavy aby se motorek vůbec točil, protože jsem se dočetl v datasheetu že napětí poklesne až o 2 volty.
Použití běžného tranzistoru asi není možné, neboť jsem naměříl odpor na cívce cca 6ohm, což dává asi 1A přes motorek a nedokázal jsem vybrat tranzistor tak, aby byl saturovaný při max 20mA na Gate. HFE je příliš malé. Použití Darlingtonova páru asi taky nepůjde, protože dle datasheetu poklesne napětí mezi colectorem a bází o 1,4V - opět motorek se bude točit asi moc pomalu, pokud vůbec.
Je moje úvaha správná? Jaké navrhujete řešení?

Předpokládám, že jsi myslel 20mA do báze, ale k věci :

Co zkusit třeba MCP1404 nebo něco podobnýho ? Napájecí napětí od 4,5V (to může být trochu problém při slabších baterkách), maximální proud až 4,5A. Výstup to spíná MOSFETama.

Omlouvám se, samozřejmě do báze.
Takže bych se měl v tomto případě zaměřit spíš na Mosfety? Hledám něco dostupného, co lze běžně koupit. Alespoň vím, kam se zaměřit.

Prosim tedy o overeni.
Vybral jsem si pro H-mustek 4 IRFD110.
Proud do gate z procesoru musim omezit na max. 20mA. Napr. pro 5mA 1kOhm? I presto se tranzistor sepne/rozepne i kdyz se napeti do source bude pohybovat mezi 4-6 volty? Tranzistory muzu sepnout/rozepnout primo z pinu Megy?
Mezi Gate a minus mam davat odpory 20k jak je obvykle u bipolarnich tranzistoru?