Spínání 12V TTL logikou

hm 750 R top ste pekne vypočitali ja osobne od oka by som tam dal 1K :smiley: baj očko podla potreby, navyše 1K by som doma určite nasiel… Inak skvela praca :smiley:

zatím jsem nakoupil diody (bohužel tedy 1N4148), relatko i tranzistor, tak zkusím asi oboje, finále ještě nevím:) děkuji všem.

1N4148 muzes pouzit pro verzi s relatkem…

Preco bohuzial?

1N4148 pouzivam uplne ku vsetkym beznym 5/12/24V relatkam, bzuciakom a co ja viem k comu k plnej spokojnosti.

Nahradna schema cievky rele sa da nakreslit ako idealna ciavka v serii s idealnym odporom. Hodnotu odporu dostatocne presne zmerias multimetrom. Napriklad ak ma rele odpor cievky 125ohm na 5V, maximalny prud bude cca 40mA. Pri odpinani sa na cievke zacne generovat zaporne napatie.

Toto napatie je schopne okolo seba odstavit niekolko polovodicov. Napriklad napatie medz B a E NPN spinacieho tranzistora nesmie byt vacsie (v absolutnej hodnote) ako nejakych -5V. Inak sa tranzistor zvykne odporucat.

Ak tam ta dioda je, zaporne napatie na relatku je obmedzene na cca -0,7V.
Cievka rele sa da prekreslit ako seriove zapojenie zdroja napatia a serioveho odporu 125ohm. Seriovy odpor ombedzuje maximalnu hodnotu skratoveho prudu diodou.

ahoj lidi :slight_smile: potrebuju spinat tranzistorem 12V 10A s tim ze to ovladam atmelem 5V… spovital sem si ze Hfe je 5000 coz je ale dost… a takovej tranzistor sem nikde nenasel… poradite nekdo jak na to?

Zkus hledat Darlingtonuv tranzistor, pro priklad treba tento gme.cz/darlingtonovy-tranzistory-npn/bdx33c-p211-052/

no ja sem nasel co ma 500…10000 ale v DS ja psano ze pri Ic 10A a Vc 4V to je 500… co si myslim ze je malo ale fakt tenhle problem resim poprve tak nevim :frowning: jinak sem nasel tenhle: gme.cz/darlingtonovy-tranzis … 077/#popis

Sice jsem to jeste nikdy nezkousel, ale teoreticky by sel pouzit i MOSFET tranzistor, pokud opravdu chces jenom zapnout a vypnout. Pokud by si chtel spinat s nejakou frekvenci (napr. stmivat zarovku) myslim, ze vzhledem k vysoke kapacite by se hral, pokud by si tam nedal radic…
Normalni zapnuti/vypnuti zarovky (motoru) by melo jit napr. timto gme.cz/unipolarni-tranzistory-n-kanal/irf540n-p213-031/
Z datasheetu chapu ze gate je vlastne base, kdy ten tranzisor sepnes napetim mezi 2-4V, source je na zem a Drain je na 12V.
Prosim o overeni nekoho zkusenejsiho, kdo to uz delal.

jo funguje to :slight_smile: a este jedna otazka :slight_smile: jak to udelat jako vstupne-vystupni pin? jde o to ze delam elektriku do auta a tohle je ovladani ABS a uzaverky diferaku :slight_smile: jde o to ze ridici jednotka je v kufru auta a ovladani na pristrojovce… a pride mi jako prasarna tahat datove vodice prez cele auto v 5V…

a) Co ti funguje?
b) Pochopil jsem to tak, ze potrebujes aby jeden a ten samy pin byl vstupni i vystupni? Co budes tim vstupem vyhodnocovat?

OT: Hmm, sebevrazi se tu moc často nevyskytují. Tož ať to máš rychlý. Existují však i jednodušší a osvědčené způsoby. :unamused:

Zasahování do ABS a uzávěrky diferenciálu se jinak než jako pokus o sebevraždu označit nedá. Obzvláště se zde prezentovanými nulovými znalostmi o silové elektronice. Jsem si zcela jist, že dovednosti související s ochranou elektronických obvodů jsou na ještě horší (záporné) úrovni.

to vypada na školní příklad, pletu se?:slight_smile:

Ahoj.
Používám tohle a je to bez problémů. To druhé zapojení s dalším odporem a kondenzátorem sníží provozní napětí (a tím i proud) do relé, které funguje cca od 8V. Sepnutí je “ostré” a pak se “udržuje”. BC337-40 má 45V/800mA
Mikop

Tak rele jsem vubec nezminoval, protoze cele toto tema je na tema spinani rele tranzistorem, pozadavek byl sepnout TTL logikou 12V 10A.

Nehledě na to, že takhle by relé sepnul maximálně několikrát, jesli ne pouze 1x (chybí antiparalelní diody u cívek relé).
Dále není řešeno nic o tom, jaký je bezpečný stav(= stav při poruše, např. čínskej zmetek, chyba sw…) spínače. Zrovna u ABS i u uzávěrky diferenciálu bych za bezpečný stav považoval takový, že ABS ani uzávěrka nejsou aktivní (=brzdy brzdí, diferenciál otevřen - vozidlo může zatáčet). Tohle se nedá bastlit stylem “něco slepím a pak se uvidí”.

:slight_smile: sebevrazda to neni :slight_smile: je to vypnuti ABS (brzdy fungujou dal jen muzou zablokovat kola) a pardon za omyl neni to uzaverka ale volnobezka :slight_smile: ja mam samosvor :slight_smile: jde o to ze mam na pristrojovce display ktery mi ukazuje pomery otaceni kol a tlaky brzdovky u kazdyho trmenu a u brzdoveho valce… je to takova diagnostika… mimo jine mam udelane prepinani na “zavodni rezim” ktery prepne ridici jednotku motoru na jinou mapu a zvysi vykon. jde mi o to ze chci pri zavodnim rezimu vypnout ABS a volnobezku. bohuzel oboje je ovladany 12V. no tu jednotku co to ovlada mam vzadu… a ted resim jak udelam komunikaci mezi jednotkou a diagnostikou… proste nechci prez cely auto tahat 5v i2c nebo spi… a to ze to funguje sem myslel ten mosfet

Sorry. Já to s tím spínáním špatně pochopil. Samozřejmě, že u relé chybí ochranná diody a z báze tranzistoru 10K odpor na zem pro definici stavu. Pro jistotu jsem to zapojení doplnil i když to není aktuální.
Mikop

PS. Co použít MOSFET IRLR3410 ? Má TTL vstup a parametry 100V/17A/0,105R
TTL-rele.JPG

tak jsem se pletl, omluva.

Asi to už není aktuální, ale používám pro spínání např. relé (do 0,5A) obvod ULN2803A. má přímo vstup TTL. Divím se, že mě to nenapadlo dříve.
Mikop

díky, aktuální je prakticky vše, co řeším:ú